További Magyar cikkek
A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. aláírta az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti, 35,5 kilométeres szakaszának megépítéséről szóló kivitelezési szerződést a Porr-Viadom-Terrag-Asdag alkotta PVT-M7 Konzorciummal pénteken. Béni Gyöngyi, az NA Zrt. szóvivője elmondta: a tender eredményét az öt vesztes konzorcium közül négy megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDb). A bizottság azonban nem tiltotta meg ideiglenes intézkedéssel az NA Zrt.-nek a tegnap esti határidőig, hogy szerződést kössön a nyertes konzorciummal.
Napokon belül munkába állnak
A kivitelezők várhatóan már a következő napokban felvonulhatnak gépeikkel az építési területre, és elkezdődhet a munka. A beruházásnak - noha a korábbi tervekben még 2006-os, majd 2007-es dátumok is szerepelnek - 2008. május 31-ig kell befejeződnie. Béni Gyöngyi szerint a mostani szerződéskötés és a gyors munkakezdet ennek garanciája lehet.
Az M7-es tenderen hat konzorcium indult, a pályázat kétfordulós volt. Az első körben a Viadom vezette konzorcium adta a legdrágább ajánlatot 49,9 milliárd forinttal, ezt a másodikra jelentősen, 43,7 milliárd forintra csökkentette. Azonban ennél az ajánlatnál is volt két olcsóbb, ám ennek nem volt jelentősége: a tender elbírálói előbb négy, majd a miniszteri felülvizsgálat után mind az öt további pályázót kizárták.
Októberben lesz döntés
A KDb elnöki titkárságán elmondták: a hét elején először a Strabag-Hídépítő konzorcium, majd a Betonút-Vegyépszer konzorcium támadta meg beadványával az NA Zrt. döntését, mely két ügyet a KDb egyesítette. Ennek tárgyalását október 4-re tűzte ki a döntőbizottság, amely várhatóan október 11-én hozza meg határozatát, bár ezt a határidőt tíz nappal meghosszabbíthatják.
Pénteken újabb két beadvány érkezett a KDb-hez. Ezúttal az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma, és a Swietelsky-Bilfinger konzorcium kifogásolta meg az NA Zrt. múlt heti döntését. Arről egyelőre a KDb nem döntött, hogy az újabb kettő panaszt összevonják-e a korábbi beadvánnyal, illetve önállóan tárgyalja a testület.
Az unióhoz is fordulhatnak, hiába
Reményik Kálmán, az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója az eredményhirdetéskor közölte: kezdetben a tenderdokumentációt 14 pályázó vásárolta meg, ám csak hatan jelentkeztek, és végül az eljárásban a nyertes maradt versenyben, egyedül érvényes ajánlatával. A sztráda így is jóval olcsóbban épülhet meg - kilométerenként 1,23 milliárd forintért -, mint a korábbi beruházásokban. A fajlagos főpályaár 611,5 millió forintra jött ki kilométerenként, míg például az M0-ás 4-es számú főút és M3-as autópálya közötti szakasza 684 millió forintba kerül.
A tenderről kizárás ellen tiltakozók akár uniós jogorvoslatot is kérhetnek, ám az ezzel kapcsolatos újságírói felvetésre a tender eredményhirdetésén Reményik Kálmán azt mondta: a döntést természetesen ott is meg lehet támadni, ám annak kétséges az eredménye. Mire az EU bírósága döntést hoz, az érintett autópálya-szakasz valószínűleg már megépül. Az pedig nehezen elképzelhető, hogy az unió az eredeti állapot helyreállítására kötelezné az NA Zrt.-t - tette hozzá a vezérigazgató.