Megtévesztett a Szentkirályi

2004.12.22. 15:08
A GVH szerint megtévesztette a fogyasztókat a szénsavas vizek csomagolásával a világdíjas Szentkirályi ásványvíz. A cég jövőre a magyar piac vezető márkája kíván lenni, a fél év alatt ötszörösére növelt kapacitásukat februárban tovább bővítik.
A Gazdasági Versenyhivatal hivatalból indított eljárást annak megállapítására, hogy a Szentkirályi Ásványvíz Kft. a szénsavmentes és szénsavas ásványvizes palackjainak címkéin és reklámanyagain alkalmazott kifejezések használatával a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított-e. A Versenytanács szerdán hozott határozatában kimondta: azzal, hogy a cég a szénsavas vizein is feltüntette az Euscar, a világ legjobb ásványvízének járó díjat, azt a látszatot kelthette a fogyasztók számára, mintha ez a terméke is díjazott lett volna.

Csak a mentes nyert

A 2004-es párizsi Aqua-Expon-n, ahol a Szentkirályi megrendezett kategóriák közül a "legjobb külföldi szénsavmentes víznek járó 2004. évi "Eauscar díjat" kapta meg, azaz a szénsavas víz nem lett díjazott. Balogh Levente, a cég ügyvezetője szerint ez egyértelműen ki is derült a szénsavas vizek palackján elhelyezett címkéből is. Így nem értenek egyet a tanács elmarasztaló döntésével, de befizetik a kiszabott egy millió forintos bírságot, és nem fellebbeznek. A cégvezető tájékoztatása szerint már nincs olyan palack a forgalomban, amilyet a tanács vizsgált.

A határozat szerint a cég a 2004. áprilisában (0,5 és 1,5 literes), 2004. májusától szeptemberig (1,5 literes) és 2004. májusától (0,5 literes) használt címkéken alkalmazott jelölésekkel a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított. A Tanács szerint az egyes szénsavas termékeken alkalmazott címkék összhatásukkal azt az üzenetet hordozták, hogy a fogyasztó által éppen megvett szénsavas ásványvízként értékesített áru lett a világverseny győztese, az átlagfogyasztótól ugyanis nem várható el, hogy a kapott információknak a vásárlás előtt hosszasan utánajárjon, egy-egy címkét vagy reklámot hosszadalmasan (netán tudományos alapon) tanulmányozzon, összevetve annak domináns, illetve nem lényeges közléseit.

Jövőre piacelső szerepre tör a Szentkirályi víz

Balogh Levente az Indexnek elmondta: a Szentkirályi víz tavaly még 0,2 százalékos szereplője volt az ásványvíz piacnak, ezt a díj átadása óta eltelt alig félévben sikerült a negyvenszeresére, nyolc százalékra növelni. A cég a korábbi 20 millió palack per évi kapacitását 110 millió palackra növelte, januárban kezdik egy új, 2500 négyzetméteres gyár építését és egy újabb palackozó sort is üzembe állítanak. Az ügyvezető szerint a hazai sikerszéria mellett jelentős a külföldi érdeklődés is, 28 országgal tárgyalnak az exportról. Az ügyvezető pontos forgalmi adatokat azonban nem kívánt elárulni.