Mennyi is volt hát a tavalyi hiány?
További Magyar cikkek
Kedden kezdődött a parlamentben a 2005-ös költségvetés végrehajtásáról szóló, úgynevezett zárszámadási törvény vitája, amelyet a tervek szerint az éjszakai órákban fognak lezárni. Expozéjában Katona Tamás pénzügyminisztériumi államtitkár - Veres János miniszter távollétében - elismerte, hogy miközben tavaly kedvező volt a gazdaság helyzete, a kormánynak nem sikerült orvosolni az egyensúlyi problémákat. Arról is beszélt, hogy a pénzügyminisztériumi prognózisok nem bizonyultak megalapozottnak, ígérete szerint ezen változtatni fognak.
Katona és az egyensúly
Az expozé elsősorban a 2005-ös év eredményeit sorolta fel. Katona beszélt az export és a beruházások növekedéséről, a reálkeresetek és a nyugdíjak emelkedéséről, az uniós befizetések és a brüsszeli kasszából érkező támogatások egyenlegének javulásáról. Az egyensúly javulását szolgálta a fizetési mérleg hiánya, ami GDP-arányosan 1,2 százalékos volt tavaly.
Az államháztartási hiány tavaly az úgynevezett pénzforgalmi szemléletben 1067,6 milliárd forint volt. Ez az összeg meghaladta a költségvetési törvényben szereplő 1054,5 milliárd forintos előirányzatot, bár alacsonyabb az év közben 1167,9 milliárdosra módosított hiánycélnál. Az államtitkár szerint az utóbbinál kedvezőbb eredmény a deficitcél betartása érdekében hozott intézkedéseknek - így többek között a tartalék- és a maradványképzési kötelezettségnek - köszönhető.
A 2005-ös zárszámadás főbb adatai*
Bevétel | Kiadás | Egyenleg | |
Központi költségvetés | 6456,7 | 7004,5 | -547,8 |
Elkülönített állami pénzalapok | 341,6 | 311,2 | 30,4 |
Társadalombiztosítási alapok | 3027,1 | 3495,9 | -468,8 |
Ebből: Nyugdíjbiztosítási alap | 1822,5 | 1916,0 | -93,5 |
Egészségbiztosítási alap | 1204,6 | 1579,9 | -375,3 |
Helyi önkormányzatok | 2891,0 | 2972,4 | -81,4 |
Összesen | 12 716,4 | 13 784,0 | -1067,6 |
Valójában azonban jelentős szerepet játszott ennek a pénzforgalmi szemléletű eredménynek az elérésében az év végi reptér-privatizáció és annak 464,5 milliárd forintos bevétele. Mivel azonban az állami vagyon értékesítéséből származó bevételeket az Európai Unió által használt statisztikai módszer - az úgynevezett eredményszemléletű elszámolás - nem csökkenti a deficitet, az uniós statisztika szerinti hiány a bruttó hazai termék 7,6 százaléka, 1655,9 milliárd forint lett.
Domokos és a jog nem követés
A parlamenti vitában a kisebbségi bizottsági véleményeket megfogalmazó fideszes Domokos László fel is hívta a figyelmet a pénzforgalmi és az eredményszemléletű hiány közötti csaknem 590 milliárd forintos különbségre.
Szerinte ez olyan trükkök eredménye, amelyek homályosítják a tisztánlátást. Trükköknek nevezte az alultervezett kiadásokat és a felültervezett bevételeket, s a jövőnket felélő kártyavár-költségvetésnek nevezte a 2005-öst, amelyet szerinte a kormány átlépett, amivel "jog nem követő magatartást" kezdett el.
A számvevők már 2004-ben megmondták
Kritikus észrevételei voltak a zárszámadási vitában Kovács Árpád számvevőszéki elnöknek is, aki a helybenjárás költségvetésének nevezte a 2005-öst. Emlékeztetett arra, hogy már a 2005-ös költségvetés 2004-es készítésekor jelezték: a bevételi előirányzatok egy része magas kockázatú, míg a kiadási irányzatok alultervezettek.
Kifogásolta Kovács Árpád, hogy 2005-ben sem kezdődött tartós eredményjavulást eredményező struktúraváltás, változatlan maradt a nagy ellátórendszerek szerkezete, így folyamatosan nőttek azok kiadásai. A számvevőszéki észrevételben szerepelt az is, hogy hiányzik az állami vagyongazdálkodás szerkezeti átalakításának koncepciója, aminek részeként el kellene fogadni egy korszerű vagyontörvényt is.