Mi történik egy perc alatt az interneten?
További Pénz beszél cikkek
- 2025: tétre, helyre, befutóra – hogy alakul a részvénypiac jövőre?
- Új időszámítás jöhet a kormány lakáspolitikájában, megvannak a részletek
- Történelmi lehetőség: így szerezhet részesedést egy magyar bankban
- Nagy Mártonék történelmi megállapodásról beszélnek, így nézhet ki a magyar álomfizetés
- Az uniós tanács jóváhagyta az EU 2025-ös költségvetését
A blogról
Mindennapi életünkben is sok minden történhet egy perc alatt, de ha felmérjük az egyszerre történő internetes tevékenységek mélységét, az igazán rendkívüli. Ma körülbelül ötmilliárd internetfelhasználó létezik szerte a világon, a Domo éves infografikája pedig azt rögzíti, hogy egy adott percben mekkora tevékenység zajlik. A digitális világcégek milliókat keresnek rajtunk percenként, sőt már saját pénzügyi szolgáltatásokban gondolkodnak, amivel rendszerükön belül lehetne fizetni. Ezzel ugyanakkor több gond is van.
Hordozható eszközökön netezünk a legtöbben
A 2021 júliusában mért adatok szerint a világ népességének 65 százalékának volt internethozzáférése, ami körülbelül 5,17 millió felhasználót jelent, és januárhoz képest ez a szám tíz százalékot emelkedett – leginkább a pandémiás hatásoknak köszönhetően. Érdekesség, hogy világszerte átlagosan a férfiak 62 százaléka használja az internetet, szemben a nők 57 százalékával.
Fék nélkül száguldunk a neten, irdatlan pénzt termelünk a cégeknek
A világ digitális tevékenységének középpontjában azok a mindennapi szolgáltatások és alkalmazások állnak, amelyek életünk alapvető elemeivé váltak, ezek együttesen pedig elképzelhetetlen mennyiségű felhasználói tevékenységet és kapcsolódó adatot termelnek.
Íme néhány kulcsfontosságú adat arról, mi történik egy perc alatt:
- az Amazonon 283 ezer dollárt költenek a vásárlók;
- 12 millió ember küld iMessage-et;
- hatmillió ember vásárol valamit online;
- a Slack-felhasználók 148 ezer üzenetet küldenek;
- a Microsoft Teamshez éppen százezer ember kapcsolódik;
- a YouTube-on 694 ezer videót néznek;
- a Facebook Live-videóknak 44 millió nézőjük van;
- a Instagram-felhasználók 65 ezer fényképet töltenek fel;
- a TikTokon 167 millió videót néznek.
Ahogy a fenti felsorolásból kitűnik, a Big Tech-cégek jelentős befolyást gyakorolnak életünkre. Ezt a befolyást egyre nehezebb figyelmen kívül hagyni, ráadásul egyre nagyobb média- és politikai figyelmet is kelt.
S hogy a legnagyobbak mennyit keresnek egy perc alatt? Íme:
Vállalat | Bevétel/perc (dollár) | Piaci kapitalizáció (milliárd dollár) |
Amazon | 955 517 | 1 840 |
Apple | 848 090 | 2 460 |
Alphabet (Google) | 433 014 | 1 840 |
Microsoft | 327 823 | 2 310 |
213 628 | 926 | |
Tesla | 81 766 | 1 010 |
Netflix | 50 566 | 298 |
A két fenti ábra világossá teszi, hogy a cégek bevételét az internetes tevékenységek határozzák meg. A Google eszement bevétele sem véletlen: a percenkénti 5,7 millió keresés percenkénti 433 ezer dolláros bevételt eredményez.
Kétévente megduplázzuk az adatokat
Mivel a felmérések szerint a digitális univerzumban az adatok és az információk mennyisége kétévente megduplázódik, érdemes megnézni, hogy az egyes területeken miként változott az internetes tevékenység, ha egyetlen percet vizsgálunk.
- Snapchat: 2016-ban 527 ezer/perc feltöltött fotó vs. 2021-ben kétmillió
- Twitter: 2017-ben 452 ezer bejegyzés/perc vs. 2021-ben 575 ezer
- Online vásárlás: 2018-ban 863 ezer dollár/perc vs. 2021-ben kétmillió
- Netflix: 2020-ban 404 ezer streamelt tartalom/perc vs. 2021-ben 452 ezer
Van hova nőni
Nem pusztán a tevékenységek száma pörög őrült sebességgel, hanem a felhasználók száma is. Míg 1993-ban mindössze 14 millió internetfelhasználó létezett a világon, addig ma csak Chilében van 14 millió user.
És a piacnak még mindig van mozgástere! Nézzük a merítési lehetőséget:
Rangsor | Ország / terület | Kapcsolat nélküli emberek száma | Népességarány |
1. | India | 685 591 071 | 50% |
2. | Kína | 582 063 733 | 41% |
3. | Pakisztán | 142 347 735 | 65% |
4. | Nigéria | 118 059 925 | 58% |
5. | Banglades | 97 427 352 | 59% |
6. | Indonézia | 96 709 226 | 36% |
7. | Etiópia | 92 385 728 | 81% |
8. | Kongó | 71 823 319 | 81% |
9. | Brazília | 61 423 295 | 29% |
10. | Egyiptom | 46 626 170 | 46% |
A felmérések szerint 2021-ben több mint ötszázmillióval nőtt globálisan a felhasználók száma, ami nagyjából 11 százalékos növekedést jelent a 2020-as 4,5 milliárd userhez képest. Ez 950 új internetezőt jelent percenként. A még mindig offline – több mint kétmilliárd – ember 96 százaléka fejlődő országokban él, de megfelelő infrastruktúra kiépítésével további embereket lehet behozni a világhálóra, ők jelenthetik a következő milliárdos növekedést. Ezekből kiindulva a jövő percenkénti számai még elképesztőbbek lesznek.
Már a pénzünket is akarják
Az érintett cégek ugyanakkor a közelmúlt hírei szerint nemcsak keresni akarnak az embereken, de a pénzüket is használnák. Ilyen irányú megoldások fejlesztése figyelhető meg egyes technológiai világcégeknél és piactereknél – sajtóhírek szerint a legnagyobb gondban például Kína van, ahol a fizetések egyre komolyabb része az Alipay-szolgáltatáson és a hozzá hasonló rendszereken keresztül bonyolódik. De voltak hírek arról, hogy a Facebook is saját „pénz”, a libra kibocsátásán gondolkodik.
Az érintett cégek törekvése érthető, és ha belegondolunk, hogy ők már megteremtették saját digitális világukat, könnyű rámondanunk, hogy az általuk kínált digitális pénzügyi megoldások olcsóbbak, gyorsabbak, könnyebb hozzáférést biztosítanak az embereknek. Ugyanakkor – és erre figyelmeztetett Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és a FinTech-szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója – épp a gyors és könnyű hozzáférés okozza azokat a problémákat, hogy sok esetben a felhasználó nincs tisztában azzal, hogy a szolgáltatást nyújtó szervezet valójában bank-e vagy egyéb szolgáltató. Ez pedig azért fontos kérdés, mert bizony sok elektronikus pénzügyi megoldást biztosító társaságra nem vonatkoznak olyan szigorú fogyasztóvédelmi előírások, mint a bankokra – például a betétbiztosítás csak a bankokban tartott pénzekre vonatkozik.
Ennél is komolyabb gondot jelenthet az, ha az érintett szolgáltatók valóban elindulnak, nagyon komoly kockázatot jelent majd, hogy olyan zárt fizetési rendszerek alakulnak ki, ahová könnyű lehet a belépés és a rendszeren belüli vásárlás. De adott esetben a pénzünk kivétele már sokkal bonyolultabb, hiszen a rendszerben forgó összegek nem vagy csak nehezen válthatók vissza hagyományos pénzre. Emiatt nem teljesül a pénz azon ismérve, hogy szabadon használható fel.
A csalások felgöngyölítésében gond lehet a méret
Adódik a kérdés: milyen módon bízzunk meg azokban a rendszerekben, amelyek méretüknél fogva már nem bizonyos, hogy alkalmasak arra, hogy alaptevékenységükben kiszűrjék a visszaéléseket? Az idei karácsonyi szezon bankkártyás csalásainak egyik legfelkapottabb módja az a közösségi hálón terjedő kampány, amikor a csalók nagy kereskedelmi cégek vagy gyártók nevével és logójával visszaélve hirdetnek rendkívül komoly, akár kilencvenszázalékos árkedvezménnyel olyan termékeket, amelyek pont ideálisak a fa alá. Hasonló volt korábban is, a rendőrök Ray Ban-es csalásoknak nevezték el, hiszen a legtöbbször márkás szemüveget kínáltak a közösségi háló piacterén, ám az áru általában nem érkezett meg, vagy gyenge minőségű másolatot kaptunk. Reklamációnkra a „szolgáltató” visszautalta a pénzt, ám az igazi cél bankkártyaadataink megszerzése volt. Most a helyzet alapvetően más. Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen tartott tájékoztatón beszélt arról, hogy a megtévesztés itt az, hogy a kártyás fizetés nem a termék megvásárlására irányul, hanem regisztrációs tranzakció, amivel a kártyabirtokos egy nyereményjátékra regisztrál, amelynek során megnyerhető a kínált termék. (Ez a leírásban apró betűvel látszik is, ám az emberek nem olvassák el.) A szolgáltatásnak havi díja van, így a következő hónapban esedékes díjat automatikusan fogják terhelni a kártyabirtokos számláján.
Rovataink a Facebookon