Politikai lépés volt az orosz Opel-bevásárlás
Aligha találni üzleti értelmet abban, hogy a Szberbank meghatározó részesedést szerzett a német Opelben - írta a Vedomosztyi című vezető orosz gazdasági lap. Már csak azért is groteszknek tartja az újság az ügyletet, mert egy ráfizetéses konszern olyan gyártmányait támogatja, amelyek ellen Oroszország védővámokkal óvja piacát. Bár nem lehet kizárni, hogy hamarosan aláírják a megállapodást az Opel és a GAZ Nyizsnyij Novgorod-i üzeme között, és ott fognak Opeleket gyártani, ami megoldaná ezt a problémát, de ez még a jövő zenéje - attól függ, mikor sikerül kikerülnie Oroszországnak a válságból, mi lesz magával a GAZ-zal és tulajdonosa, a Putyin miniszterelnökhöz közelálló Oleg Deripaszka vállalatbirodalmával.
Ebben a helyzetben ennek az üzletnek csak politikai okai lehetnek - állítja a Vedomosztyi. Ezek közül az első helyen az orosz nemzeti büszkeség áll, hogy számos kudarc után sikerült tulajdonhoz jutni egy legendás nyugati cégben. A második az orosz-német barátság. Ennek jegyében a lap szerint Gerhard Schröder volt német kancellár, jelenleg az Északi Áramlat felügyelő tanácsának elnöke közvetített a tranzakcióban. "Ma mi segítünk a német munkásokon, holnap ők segítenek az orosz energetikának" - írta az újság.
Az üzlet létrehozásához azért volt szükség a Szberbankra, mert a GAZ súlyosan eladósodott - mintegy 45 milliárd rubeles (1,45 milliárd dollár) hitelt kellene törlesztenie, így gyártókapacitását és az eladói hálózatát vitte be az üzletbe. Ferdinand Dudenhoeffer, a duisburgi autóipari kutatóközpont igazgatója úgy véli, hogy az új tulajdonosok ugródeszkául szolgálhatnak az Opelnek az orosz piacon való terjeszkedésre - idézi a szakembert a Bloomberg.
A kanadai-orosz konzorcium segítségével 2015-ben már félmillió autót adhat el, azaz 10 százalékos piaci részesedést érhet el a kelet-európai országban. Emellett a GAZ helyi üzemében 180 ezer orosz Opel készülhet. A Magna 2011-re nyereségessé akarja tenni az elmúlt tíz évből kilencben veszteséget termelő autógyártót - nyilatkozta a Bloombergnek Siegfried Wolf, a Magna International vezérigazgatója.
A GM Europe új szakmai irányítója szeptemberre véglegesíti a vállalat működtetésére vonatkozó üzleti tervét, amelyben hírek szerint összesen 11 ezer - ezen belül Németországban 2600 - munkahely megszüntetése szerepel. Wolf megerősítette, hogy egyik német gyárat sem zárják be, viszont sem ő, sem az Opel szóvivője nem mondott részleteket a leépítésekről. Az Opel tegnap megkapta a német kormánytól 1,5 milliárd eurós áthidaló kölcsöne első 300 milliós részletét.