2024. június 16. 15:00
Lengyelország 1
Hollandia 2
Volksparkstadion I. forduló
2024. június 16. 18:00
Szlovénia 1
Dánia 1
StuttgartArena I. forduló
2024. június 16. 21:00 ÉLŐ
Szerbia 0
Anglia 1

Káosz az orosz autóiparban

2009.07.06. 07:55

Az orosz autóipar két "gyöngyszeme", az AvtoVAZ és a GAZ egyaránt rendkívüli intézkedések meghozatalára kényszerül a csőd elkerülése érdekében. A Volga menti Togliattiban működő autógyártó kénytelen volt bejelenteni, hogy újabb állami támogatás nélkül nem képes talpon maradni. A vállalat egy hónapja kapott 25 milliárd rubel (806 millió dollár) kedvezményes hitelt az államtól, ami tíz éven belül a negyedik tőkeinjekció volt. Az AvtoVAZ a hét végén jelentette be, hogy 24,7 milliárd rubel veszteséggel zárta 2008-at és Andrej Baginszkij, a cég pénzügyekért felelős elnökhelyettese azt nyilatkozta a Moscow Times hírportálnak, hogy mostanra 53 milliárd rubelre nőtt a vállalat hitelállománya. Ennek 90 százaléka idén visszafizetendő, rövid lejáratú kölcsön.

A tavalyi veszteségért elsősorban a költségek megugrása a felelős: az adminisztratív kiadások 23, a fejlesztési büdzsé 65 százalékkal emelkedett. Az utóbbinak az az oka, hogy a vállalatnak le kell cserélnie termékpalettáját, ugyanis a szovjet időkből örökölt öreg modellek már a hazai piacon is egyre kevésbé kelendőek. Az AvtoVAZ a logisztikai, a szállítási és az adminisztrációs költségek csökkentéséből és az autóvásárlást ösztönző lépésekből álló válságkezelő programot hajt végre. Az elmúlt hetekben távozott a cégtől az autógyártóban tavaly 25 százalékos részesedést vásárolt Renault-tól delegált vezetők többsége, amit szakértők úgy értelmeznek, hogy a francia partnerrel kötött szövetség kudarcba fulladt.

A GAZ elbocsátotta 6500 alkalmazottját és azt tervezi, hogy értékesíti számos leányvállalatát. A cégvezetés úgy érzékeli, hogy a kormány gazdaságösztönző lépései egyelőre nem jártak kellő eredménnyel, ezért az orosz autópiac - amely májusig 50 százalékkal esett vissza 2005 első öt hónapjához képest - a második félévben tovább zsugorodik. A Vlagyimir Putyin kormányfő jó barátjaként ismert Oleg Deripaszka mágnás kezében lévő vállalat sokféle módon támaszkodhat a kormányra: kapott kedvezményes hitelt, állami megrendeléseket és az állami vasúttársaság diszkontáron szállítja járműveit.