Még szenvednek az autógyártók
További Világ cikkek
A világ legnagyobb autógyára, a japán Toyota 77,8 milliárd jenes (150 milliárd forintos) veszteséget jelentett adó után a pénzügyi éve júniussal zárult első negyedéről. Az elemzők ennél sokkal nagyobb, 210,4 milliárdos veszteségre számítottak. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak.
Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége, de mindenesetre a cég jól van ahhoz képest, hogy a negyedév során fő vetélytársa a világelsőségért, az amerikai General Motors és a Chrysler is megadta magát a csődvédelemnek.
Az egész üzleti évre szólóan felcsillantották a reményt annyiban is, hogy most 6,6 millió jármű eladására számítanak világszerte, a három hónappal ezelőtt jósolt 6,5 millió helyett. Az előző pénzügyi évben 7,57 millió járművet értékesítettek világszerte az előző évi 8,91 millió után.
A BMW a második félévben javulást vár
Eközben a német BMW autógyárcsoport 121 millió eurós (32 milliárd forintos) adózott eredményt jelentett a második negyedévről, 76,1 százalékkal kevesebbet a tavalyi második negyedévi 507 milliónál, mert az eladott autói száma 18,1 százalékkal, a motorkerékpárjaié 14,7 százalékkal csökkent a nemzetközi piaci kereslethiány miatt. Mindenesetre az eredmény sokkal jobb az elemzők által várt, átlagosan 25 milliós nettó veszteségnél.
Az időközi beszámoló kommentárjában úgy vélték a BMW-nél, hogy a piac továbbra is bizonytalan, de a második félévben várható, hogy megáll a lefelé tartó irányzat. A BMW helyzete mindenesetre javult az első negyedévhez képest, amikor 152 millió eurós vesztesége volt adó után.
A luxusipar termékeit sokáig megkímélte a gazdasági világválság, de a recesszió a tavalyi második félévben már elérte ezt a piacot is. Nem kapnak nyereségrészesedést az idén a BMW dolgozói, amire 35 év óta nem volt példa.
Feltámadóban az amerikai autópiac
Az amerikai állami autócsere program meghozta eredményét, az autóértékesítések szezonálisan igazított, évesített értéke ugyanis 2008 szeptembere óta nem látott szinten járt júliusban az Egyesült Államokban: 11,24 millió darabra rúgott az Autodata adatai szerint.
A Ford 2007 novembere óta először növelni tudta havi értékesítéseit, júliusban összesen 165279 darab újautót adott el az Egyesült Államokban, amely 2,3 százalékos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A személyautók értékesítései közel 9 százalékkal növekedtek, szabadidő-terepjárókból 36 százalékkal, haszongépjárművekből pedig 3 százalékkal értékesített kevesebbet a cég.
A Ford értékesítési igazgatója nem tagadja, hogy az állami autócsere-programnak nagy szerepe volt abban, hogy növekedést tudtak elkönyvelni az értékesítésekben az elmúlt hónapban, ugyanakkor kiemelte, hogy már a program megindulása előtt javulást mutatott a kereslet. Az amerikai állam 1 milliárd dolláros autócsere-programot vezetett be júliusban, amit 2 milliárd dollárral bővítenének ki és 2010. szeptember végéig lenne érvényben.
A két nagy csődbe ment autógyártó, a GM és a Chrysler eladásai is kisebb mértékben zuhantak, mint az elmúlt hónapokban. A General Motors 19 százalékkal, a Chrysler pedig 9 százalékkal adott el kevesebb járművet júliusban, mint az előző év azonos időszakában.
A nagyobb ázsiai autógyártók közül továbbra is csak a Hyundai tudott növekedést felmutatni az USA-ban, a koreai cég 12 százalékkal értékesített több járművet júliusban az Egyesült Államokban. A Toyota 11 százalékkal, a Honda 17 százalékkal, a Nissan pedig 25 százalékkal adott el kevesebb járművet, mint 2008 júliusában.
A gazdasági válság következtében az amerikai autóértékesítések az elmúlt hónapokban több évtizedes mélypontra zuhantak. Az értékesítések évesített, szezonálisan igazított értéke 11,24 millió darabra rúgott, amely 11 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Romániában még nem látszanak a kilábalás jelei
Romániában közel 200 ezer gépjármű kapott rendszámot az első félévben, 17,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első félévben, jelentették a román statisztikai hivatalban. Külföldön viszont hódít a Dacia.
A legjobban a buszok és a mikrobuszok értékesítése csökkent, 79,2 százalékkal, a legkevésbé a kis kategóriás személyautóké, 14,9 százalékkal. A féléves átlagon belül a második negyedévben súlyosbodott a helyzet: 23,4 százalékkal kevesebb gépjármű kapott rendszámot, mint a tavalyi második negyedben.
Eddig kevesen használták ki Romániában a nyárra is érvényes roncsautó programot. Az autókereskedők azt remélik, hogy a program szeptember elseje és december 11-e közötti, harmadik szakaszában jelentősen emelkedni fognak az eladások.
Ugyanakkor a Dacia márkából Franciaországban júliusban 6488-at adtak el, 72,6 százalékkal többet, mint tavaly júliusban, miközben a francia autópiac egésze 1,3 százalékkal zsugorodott. A Dacia népszerűsége gyorsan nőtt Franciaországban: az első hét hónap átlagában 28,5 százalékkal nőtt a márka értékesítése, a francia autógyártók bizottságának (CCFA) összesítése szerint. A Dacia fő piaca Németország, a második Franciaország, a harmadik Románia.
A Dacia tulajdonosa 1999 óta, a francia Renault szemlátomást maga is a román márkának köszönheti, hogy az első félévben megőrizte piaci részesedését a világ személyautó- és könnyű teherjármű-piacán. A Renault csoport az első félévben 1,1 millió darab személyautót és könnyű teherjárművet adott el világszerte, 16,5 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. Ezenközben a világpiac egészében is 16,5 százalékkal szűkült a Renault becslése szerint, így a csoport megőrizhette átlagosan 3,7 százalékos piaci részarányát ezekben a kategóriákban.