Forr a levegő az Opel körül
Elfogyott a türelmünk – mondta Klaus Franz, az Opel szakszervezeti vezetője a Deutschlandfunk rádiónak. Hozzátette, hogy ha semmi sem történik a hét végéig, látványos lépéseket tesznek - tudósít az MTI.
Nemcsak a szakszervezet igyekszik nyomás alá helyezni az Opel eddigi tulajdonosát, a General Motorst, hanem a német kancellár is sürgeti az ügylet tető alá hozását. Mivel pénteken sem tudott dönteni a General Motors az Opel eladásával kapcsolatban, ezért a hétvégén Angela Merkel német kancellár megsürgette a társaságot, hogy minél előbb, lehetőleg már a héten válassza ki a vevőt, s kifejezte egyúttal sajnálatát, hogy késik a döntés, ami érzékenyen érinti az alkalmazottakat és az érdekelt országokat is.
A General Motors és a Magna között több mint egy hete létrejött szerződéstervezetre egyelőre nem került aláírás, sőt még a vevő kiléte sem eldöntött tény - emlékeztet a Portfolio.hu. Úgy tűnik, a GM arra hajlik, hogy inkább egy pénzügyi befektetőnek, konkrétan az RHJ belga társaságnak adja az Opelt, semmint a Magna és partnere, az orosz Sberbank alkotta tandemnek. Emögött az a megfontolás húzódhat meg, hogy a későbbiekben ha vissza kívánja vásárolni az Opelt a GM, akkor könnyebb egy pénzügyi befektetőtől visszavenni az autómárkát, mint egy szakmai befektetőtől.
Utóbbiak a német állam 4,5 milliárd eurós garanciája mellett válnának a GM Europe tulajdonosaivá 20, illetve. 35 százalékos arányban, míg a GM szintén 35, az Opel-alkalmazottak pedig 10 százalékot kapnának. Kétezerötszáz fős németországi és nyolcezerötszáz fős Németországon kívüli létszám-leépítésre ugyan sor kerülne, de a négy németországi Opel gyárból egyet sem zárnának be. Stratégiai céllá válna az orosz piac meghódítása, középtávon 20 százalék fölé emelve itt a piaci részesedést.
Az Opel vagyonát kezelő vállalatban felerészben a német kormány képviselői is jelen vannak, így nekik is van beleszólásuk az ügyletbe, amihez a GM igazgatótanácsának belegyezése éppúgy szükségeltetik.