Nincs mit felosztani a SkyEurope megszűnése után

2009.09.15. 07:45

Augusztus 31-én lehetetlenült el teljesen a SkyEurope működése, miután gépei nem tankolhattak Pozsonyban, és a prágai reptér is kilátásba helyezte, hogy másnaptól nem engedi repülni a cég gépeit a társaság hatalmas tartozásai miatt. A SkyEurope weblapjára szeptember 1-jén reggel került fel a hivatalos információ arról, hogy a cég felfüggesztette működését, pár perccel később pedig már meg is jelent az első mentőajánlat a hoppon maradt utasok számára. A leggyorsabban a Wizz Air reagált, igaz, erre a főpróbát már egy hónappal korábban megtartották. Amikor a bécsi reptér megtagadta a SkyEurope-gépek kiszolgálását, a Wizz már felajánlotta a lehetőséget a cég utasainak az átfoglalásra. A SkyEurope akkor Pozsonyba helyezte át bécsi működését, így vélhetően nem túl sokan éltek az ajánlattal, hogy bécsi érkezés helyett 30 euróért egy budapesti gépre vegyenek jegyet, ahelyett, hogy (ráfizetés nélkül) Pozsonyban landoljanak. Amikor viszont a végleges csőd bekövetkezett, a Wizznek csak fel kellett újítania ajánlatát és kiterjeszteni a pozsonyi és a prágai utasokra is. (A SkyEurope az idén már csak három bázist üzemeltetett: Pozsonyt, Bécset és Prágát.) Nem sokkal később a Ryanair is lépett és a Wizzével teljesen megegyező áron kínált fel utasmentést a SkyEurope-pal közös vagy hasonló útvonalakon. Illetve annyi különbség akadt, hogy a promotált árba a Ryanair nem számította bele a kártyás fizetés költségét, a Wizz viszont igen. A Ryanair 25 eurós mentőtarifájára ugyanúgy 5 eurós díj rakódik a legtöbb bankkártya használata esetén, viszont ezt a költséget az ír cég utasai szélesebb körben tudják kikerülni: náluk Visa Electron kártya használatával nincs külön díja a foglalásnak, a vecsési központú cégnél viszont csak a Wizz hitelkártya használata esetén lehet megspórolni ezt a díjat. A harmadik nagy fapados, az easyJet 30 eurós mentőtarifával rukkolt elő, de csak néhány, a SkyEurope-pal közös útvonalon. Gyorsan beszálltak viszont a licitbe a nemzeti légitársaságok is. A Czech Airlines, a Malév és az Austrian Airlines is felajánlotta segítségét, ami legfőképp azon utasok számára volt kedvező, akiknek utazása azonnal, illetve pár napon belül volt esedékes. Az osztrák légitársaság 150, a cseh 50, a Malév pedig mindössze 49 eurót kért azért, hogy saját gépein elvigye a Sky-foglalással rendelkezőket. Érdekes, hogy a Malév rástartolt a prágai utasokra is, azt javasolva, hogy azok budapesti átszállással érjék el célállomásukat. A Malév nagy nekibuzdulásának pikantériája, hogy a cég kereskedelmi vezérhelyettese, Karim Makhlouf épp a SkyEurope-tól érkezett Budapestre az év elején. A Sky-utasok elszállítása természetesen szép profitot jelent a mentőakciót végrehajtó cégeknek, hiszen az amúgy üres helyeikre termettek hirtelen utasok. A fapadosok mentőjegyein ugyanakkor az is jól látszott, hogy ha a cégek jól álltak a töltöttséggel, drágán el tudták adni a jegyeket, és akkor nem ajánlottak fel helyeket a Sky-utasoknak alacsony áron. A fapadosinfo.hu weboldal szerint például a Wizz Air foglalási rendszere sok olyan járatnál nem kínált fel 30 eurós mentőjegyet, amelyekre normális foglalási procedúrával lehetett helyet foglalni - persze jóval magasabb áron. Hasonlóan programozták be a Ryanair rendszerét is. Persze a gyors utasmentés után már az a fő kérdés, hogy kik lépnek be a piacra, betöltendő a SkyEurope után maradt űrt. Úgy tűnik, hogy igazából már szinte senki, mert az elmúlt évben megtörtént a piac leosztása. A SkyEurope csődje annyira várható volt, hogy Európa két legalacsonyabb költséggel működő diszkontcége, a Wizz Air és a Ryanair már számos járatot indított Prágából és Pozsonyból - persze ezzel gyorsítva is vergődő versenytársuk útját a csőd felé. A csődbejelentés után már csak annyi történt, hogy a Wizz Air bejelentette harmadik gépének jövő nyári érkezését a prágai bázisra, ami néhány új útvonalat és a meglévő járatok sűrítését jelenti.