Az autóipari szektor a szlovák gazdaság legnagyobb ágazata, a Volkswagen pozsonyi gyára például egyedül az ország exportjának 15 százalékát adja. A PSA Peugeot-Citroën 700 milliót, a koreai Kia egymilliárd eurót fordított szlovákiai üzemére.
Mindezek eredményeként északi szomszédunk egy főre vetítve Európa legnagyobb autógyártójává vált, 2007-ben 570 ezer autó készült Szlovákiában, azaz 1000 lakosra 106 jutott. A korábbi várakozások szerint a termelésnek 2008-ra 800 ezerre, 2009-re egymillióra kellett volna emelkednie, ehelyett tavaly nem bővült a termelés, idén pedig a két évvel ezelőtti szint négyötödére csökken.
Hasonló kétségek fogalmazódnak meg az euró idei bevezetésével kapcsolatban. Sok közgazdász véli úgy, hogy az ország szerencsétlen pillanatban lépett be az euróövezetbe. A régió országai devizájuk leértékelésével is reagáltak a válságra, amit Szlovákia már nem tehetett meg.
Ennek következtében a munkaerő költsége a cseh szintre drágult, Magyarország és Lengyelország pedig olcsóbbá vált ebből a szempontból. Ha a válság után visszatérnek a befektetők Kelet-Közép-Európába, akkor ismét előnyös lehet az euró, ám kérdéses, hol találja magát akkor a régió a befektetők prioritási listáján.
Pociatek úgy véli, hogy mivel a munkanélküliség várhatóan 13,5 százalékra nő a jövő évben, át kell gondolni a 19 százalékos egykulcsos adó rendszerét. Ezzel a szisztémával az EU-ban a GDP-hez viszonyítva Szlovákia az egyik legalacsonyabb adókat kivető ország.
Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy nem jó ötlet az adórendszer babrálása, mert az ország könnyen elvesztheti alacsony közterheket kirovó, befektetőbarát imázsát. Ugyanakkor jövőre választások lesznek, és a lakosság körében igen népszerű a vagyonosokat sújtó milliomosadó ötlete.