Kilencezer állás szűnik meg az Opelnél

2009.11.26. 07:40 Módosítva: 2009.11.26. 07:49
Mintegy 9000 Opel-munkahely megszüntetését tervezi Európában a General Motors - erősítette meg a németországi Rüsselsheimben az amerikai konszern európai igazgatója. Várhatóan bezárják az antwerpeni gyárat. A magyarországi, szentgotthárdi üzem jövőjéről nem mondtak semmit.

Nick Reilly  először ismertette hivatalosan az amerikai anyavállalat szanálási terveit, amelyek mindenekelőtt leépítéseket tartalmaznak. Az európai igazgató ennek kapcsán mintegy 9000 európai munkahely megszüntetéséről beszélt, konkrétan azonban csak Németországot és Belgiumot említette.

Így egyelőre arról nem lehet semmit tudni, milyen tervei vannak a GM-nek az Opel szentgotthárdi gyárával. Mivel azonban ez a cég egyik leghatékonyabban működő üzeme, ahol még a nem 9000, hanem 10 500 fős leépítést tervező Opel-vevőjelölt Magna sem tervezett elbocsátásokat, aligha kell komoly leépítésekre számítani.

Reilly szerint a megszüntetésre kerülő munkahelyek 50-60 százaléka a németországi üzemekre esik, s ily módon közvetve megerősítette azokat a korábbi információkat, amelyek szerint a négy németországi Opel-üzemben 5300 munkahelyet szüntetnek meg.

Belga gyárbezárás

Az európai igazgató utalt arra, hogy a General Motors a belgiumi Antwerpenben lévő Opel-gyár bezárását tervezi. Mint mondta, az antwerpeni üzem jövője bizonytalan, és ennek megvitatására egy munkacsoportot állítanak fel.

A hesseni Rüsselsheimben, a legnagyobb németországi Opel-gyárban tartott sajtóértekezleten az igazgató közölte, hogy a négy német gyár közül egyet sem zárnak be. Megfigyelők ugyanakkor rámutattak:  a tervezett leépítésekkel a szanálás fő terheit mégiscsak Németországnak kell viselnie.

Még csak terv

Nick Reilly szerint mindez csak előzetes terv, a végleges döntés még nem született meg. A következő  hetekben még tárgyalásokat folytatnak a munkavállalók képviselőivel, és arra számít, hogy december végéig megszületik a végleges egyezség.

Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy a szanálási terv nemcsak a leépítésekre terjed ki, hanem az Opel jövőjének megalapozására, illetve az ezzel kapcsolatos beruházásokra is. Minderről részleteket nem közölt, azt azonban jelezte, hogy európai méretekben mintegy 20 százalékos kapacitáscsökkentést terveznek.

Az európai igazgató kijelentette, hogy a szanálási terv végrehajtása érdekében a General Motors számít az érintett országok pénzügyi támogatására. Egyben megerősítette azt a korábbi információt is, amely szerint mintegy 3,3 milliárd eurót kitevő összegről van szó. Ennek egy részét  a General Motors fedezi, a többit azonban az európai partnerektől várja.

Német források már azt is közölték, hogy melyik gyárban állítólag hány munkahely szűnik meg. Eszerint a legnagyobb németországi üzemben Rüsselsheimben a General Motors 2400 fő elbocsátását tervezi, Bochumban pedig 2300 munkahely szűnik meg. A két kisebb gyárban, Kaiserslauternben és Eisenachban a leépítések egyaránt 300-300 főt érintenek.

Harcolni fognak

Az üzemi tanácsok máris tiltakozást jelentettek be a tervezet leépítések ellen. "Harcolni fogunk minden egyes munkahelyért" - jelentette ki a bochumi üzemi tanács vezetője.

A rendszerint jól értesült Handelsblatt szerint Nick Reilly a németországi Opel-üzemeknek otthont adó tartományok kormányfőinek azt ígérte, hogy a General Motors egyetlen németországi telephelyet sem zár be, ennek fejében viszont arra számít, hogy a tartományok a szövetségi kormánnyal összefogva hozzájárulnak az Opel szanálásához.

A német kormány a korábbi tulajdonosjelöltnek, az osztrák-kanadai Magnának 3 milliárd eurós támogatást ígért. Angela Merkel kancellár és Rainer Brüderle gazdasági miniszter azonban a közelmúltban több alkalommal is leszögezte, hogy ugyanezt a támogatást a General Motors esetében egyáltalán nem tekintik automatikusnak. Sőt a kancellár nyomatékosan utalt arra, hogy az amerikai anyavállalatnak magának kell viselnie a szanálás terheit.