Áron
-4 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Keselyűként csaptak le a Toyotára

2010.02.03. 20:19 Módosítva: 2010.02.03. 20:22
A pedálproblémák miatt visszahívásokra kényszerülő Toyota tíz éve adott el olyan kevés autót, mint 2010. januárjában. A gyártó gyengélkedéséből leginkább a Ford és a Generál Motors tudott hasznot húzni.

A Ford és General Motors amerikai autógyár erőteljes, két számjegyű forgalomnövekedést ért el januárban az egy évvel korábbihoz képest, a Toyota viszont 1999 óta a legrosszabb eladási mutatót könyvelte el, jelentette szerdán az ABC News hírtelevízió. A Ford járműveiből 25, a GM autóiból 14,1 százalékkal több fogyott, a Toyota viszont 15,8 százalékos visszaesést regisztrált 2009 januárjához viszonyítva.

A Ford és a GM tekintélyes falatot harapott ki a Toyota piacából, miután a japán cég a gyártás és forgalmazás leállítására kényszerült nyolc népszerű modelljénél a gázpedál-beragadási probléma miatt.

Az amerikai autópiac az év első hónapjában egészében 6,3 százalékos fellendülést mutatott. Ebből a többi nagy gyártó vegyesen profitált, a Nissan például 16,1 százalékkal tudta növelni forgalmát, a Honda és a Chrysler azonban 5, illetve 8,1 százalékkal kevesebb autót adott el.

Részben tehát a Toyota körüli botránynak köszönhetően tudta a GM és a Ford erősíteni piacvezető pozícióját 146 ezer, illetve 116 ezer eladott járművel, a harmadik a Toyota volt 98 ezres adattal. A japán autógyár piaci részesedése az Egyesült Államokban 14,1 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 17,9 százalékról; 1999 óta először fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél kevesebb kocsit tudott értékesíteni.

A Toyota a korábbi eladási tervétől 23 százalékkal maradt el. A márkakereskedők átmenetileg nem árusítják a két legnépszerűbb modellt, a Camryt és a Corollát sem, a készletek 60 százalékát ez a két modell teszi ki.

Mint Alexander Edwards, a Strategic Vision piackutató cég elemzője rámutatott: a korábban legalább öt balesetet okozó gázpedál beszorulása miatt a Toyota-vevők egyelőre kivárnak. Az ügy érzékeny csapás a cégre, mivel vásárlói azok közül kerülnek ki, akik számára éppen a biztonság és a megbízhatóság a legfontosabb szempont.

A Toyota-botrány valószínűleg nem ér véget azzal, hogy a gyártó minden költséget átvállalva kijavítja a visszahívott több millió kocsin a gázpedál problémáját. A Toyotát akár 16,4 millió dollár büntetésre bírságolhatják, amiért nem reagált időben a gázpedállal kapcsolatos gondokra, későn kezdte el visszahívni az érintett modelleket.