Mit tudnak a lengyelek?
További Világ cikkek
A lengyel Európa egyik legjobban teljesítő gazdasága volt az elmúlt néhány évben, ami alapvetően három okra vezethető vissza: az utóbbi években jó gazdaságpolitikai döntések születtek; ráadásul ezek a döntések jókor, még a válság előtt születtek meg; az ország gazdasága sok szempontból speciális tulajdonságokkal rendelkezik a régióban. Az idei, 3,4–3,5 százalékra várt gazdasági növekedés azt jelenti, hogy a lengyelek EU-rekorderek lehetnek, csak a német gazdaság bővülhet hasonló ütemben.
A jó gazdaságpolitika eredményeként Lengyelországban sikerült egy olyan költségvetési törvényt létrehozni, amelyik gátat szabott az államadósság növekedésének, mondja Bartha Attila a Kopint–Tárki kutatási igazgatója. A befektetőknél ez nagyon kedvező fogadtatásra talált, és az országnak is kevésbé kell tartania az eladósodottságtól.
Lengyel szabályok az adósságra
1. Ha az államadósság a GDP 50 és 55%-a között van, a költségvetés hiánya a következő évben nem haladhatja meg az aktuális évit.
2. Ha az államadósság a GDP 55 és 60%-a között van, olyan költségvetést kell elfogadtatni, amellyel az államadósság-ráta a következő évben nem nő tovább.
3. Ha az államadósság a GDP 60%-a felett van, a kormány a következő évben nem vehet fel a refinanszírozáson felül hitelt, az államháztartást egyensúlyi vagy többletes szintre kell hozni.
forrás: portfolio.hu
Nagyon sikeres és utóbb szerencsés döntésnek bizonyult az is, hogy a korábban bevezetett adócsökkentés éppen a válság kitörésekor kezdte éreztetni hatását, és ellensúlyozta a külső negatív hatásokat. Megtérültek az ország hosszú távú növekedését befolyásoló tényezőkbe történő beruházások is, érdemes közülük kiemelni a humán tőke szerepét. A lengyel közoktatás érezhetően javult a kétezres évtizedben, ez a az OECD-országokban végzett PISA-felmérésekben is világosan megjelenik. A megfelelő és jól időzített gazdaságpolitikai döntések eredményeként a világgazdasági problémák egy magasabb növekedési trendben érték el az országot.
Lengyelország a gazdaságát tekintve különbözik a régiótól, a gazdaság sokkal nagyobb, és szerkezete sokkal diverzifikáltabb, mint a magyar vagy a szlovák gazdaságé, mutatott rá Bartha Attila. Az új EU-s tagállamok közül Lengyelországban élnek a legtöbben, harmincnyolcmilliós lakosságával az unió hetedik legnépesebb államának számít. A zártabb gazdaság és a hatalmas belső piac lehetőséget adott arra a lengyel politikusoknak, hogy ellensúlyozni tudják a válság időszakát, és ne okozzon akkora problémát az export visszaesése.
Segítettek a negatív tapasztalatok
Tanultak a korábbi visszaesésekből is. A lengyeleknél sem volt mindig egyenletesen növekvő a gazdasági teljesítmény, a korábbi évek árfolyam-ingadozásai után a lengyel lakosság már például a devizában történő eladósodás negatív tapasztalatainak birtokában nézett szembe az igazi válsággal, így sokkal kevésbé volt kiszolgáltatott, mint például a magyar lakosság.
A lengyeleknek sikerült megközelíteniük azt az optimális állapotot, amikor az ország adottságaihoz mérve jó egyensúly alakul ki az adó mértéke és a közszolgáltatás minősége között. Ez sikeresebb egyensúly lehet a szlovák állapotnál is, ahol az alacsony elvonási szint mellett sokkal kevesebbet fordítanak közszolgáltatásokra.
Autópályák, hidak, stadionok
Jót tett a lengyel gazdaságnak a leértékelődő złoty is, ami segített az exportnak és a hazai termelő ágazatoknak is. Korábban régiós szinten Lengyelországban volt a legkisebb a beruházási ráta, de ez mára már jóval meghaladja például a magyar rátát. Bartha Attila kiemelte, hogy ugyanez a helyzet a foglalkoztatottsággal is. Korábban a magyar szint alatt mozgott, 2004-től növekedésnek indult, és mostanra a hatvan százalékot közelíti. Nálunk ez a szám 55,3 százalék, hosszú évek óta nem változott érdemben.
A lengyel növekedés központjában a beruházások álltak, ami legfőképp az EU-s pénzek felhasználásában és a 2012-es Európa-bajnokságra való felkészülésben testesült meg, olvasható Wisniewski Annának, a MTA kutatójának elemzésében. Az országban jellemzőek a megaberuházások, a stadion- és autópálya-építések, a környezetvédelmi fejlesztések és hídépítések. Jól illusztrálja a beruházási lázat az, hogy volt, amikor egyszerre hat híd épült a Visztulán.
Kapkodás helyett kis lépések
A jó növekedési adatok miatt nem kellett drasztikus lépéseket tenni a válság kitörésekor sem, a kormány nyíltan a kis lépések politikáját folytatta. Egyszerűsítették a pályázatok eljárási folyamatait, lazítottak a fiskális politikán, minimális változtatásokat hajtottak végre a nyugdíjrendszeren, segítették az EU-s pénzek lehívását, és megpróbálták felgyorsítani a be nem fejezett privatizációt.
Idén augusztusban elfogadták a kormány egyensúlyi programját, ami most sem tartalmaz drasztikus megszorításokat, fő eleme az áfakulcsok megemelése. Az általános kulcs egy százalékponttal 23 százalékra nő, és változnak a kedvezményes áfakulcsok is. Az alapvető élelmiszerekre érvényes kulcs háromról öt százalékra emelkedik, a többi élelmiszer kulcsa is nyolc százalékra nő.
Ebben a programban is szerepet kap az állami vagyon értékesítése, amiből a kormány húszmilliárd złoty bevételt vár. A kiadási oldalt úgy szabályozták, hogy a kormány költekezései legfeljebb egy százalékkal haladhatják meg az inflációt. Ezektől az intézkedésektől jövőre az ideinél ötödével kevesebb deficitet várnak, és 2013-ban elérhetik a háromszázalékos maastrichti kritériumot.
Van, amit ők sem kerülhetnek el
Bár a kormány viszonylag jobb helyzetből kezelheti a válságot, a lengyel gazdaság jövőjében is vannak kockázatok. A legfontosabb kérdés, hogy elegendőek lesznek-e az eddig megtett lépések ahhoz, hogy rendbe hozzák a költségvetést, és egyensúlyba kerüljön a gazdaság. Tavaly 7,1 százalékos hiánnyal zárt a költségvetés, és idénre is 6,8 százalék fölé várják a deficitet. A nagy költségvetési hiány növeli a lengyel államadósságot, ami hamarosan elérheti az alkotmányban is rögzített maximális, hatvanszázalékos szintet. Ha ez bekövetkezik, a lengyel kormánynak kötelessége lesz megszorításokba kezdeni.
Ez azért járhat komoly feszültségekkel, mert ahogy a Morgan Stanley elemzése rámutat, az államadósság pályája növekvő trendben van, és kiigazító lépések nélkül gyorsan átlépheti a hatvanszázalékos küszöböt. A kormánynak tehát még a választások előtt lépnie kellene, amit nyilvánvalóan nem szívesen vállalna.
Bartha Attila szerint mégsem valószínű, hogy a kabinet nem tartja kordában a költségvetést. A tapasztalatok szerint a lengyel költségvetés helyzete eddig sokkal kevésbé volt ciklikus, mint Magyarországon, nem figyelhető meg hasonló kilengés a választások időszakaiban sem.
Az is sokat segítene a kormánynak, ha az Európai Bizottság elfogadná a nekik küldött kérelmet, és megváltoztatnák az államadósság elszámolását. Ha pozitív válasz érkezne Brüsszelből, érdemben csökkenhetne az államadósság, és javulna a költségvetés helyzete is. Ezért van az, hogy a lengyelek a magyarokkal szövetségben küzdenek a magánnyugdíjpénztárak elszámolásáért.
Magyarország | Lengyelország |
kis, nyitott gazdaság | nagy, zárt gazdaság |
korábbi laza helyett szigorú fiskális politika | korábbi szigorú helyett laza fiskális politika |
nagy, stabil államadósság | kicsi, növekvő államadósság |
leértékelődött valuta | leértékelődött valuta |
drasztikus válságkezelés | „kis lépések” politikája |
nagy felhatalmazású kormány | választásokra készülő kormány |
stagnáló foglalkoztatottság | növekvő foglalkoztatottság |
stagnáló, csökkenő beruházási ráta | növekvő beruházási ráta |
fizikaiinfrastruktúra-fejlesztés | befektetés a humán tőkébe |
Bár gazdaságuk sokkal jobb helyzetben van a mienknél, van ára annak is, hogy sikerült elkerülniük a recessziót. Egyensúlyi mutatóik kedvezőtlenebbek lettek, mint a magyar gazdaságéi. Ennek ellenére, ha nem érik újabb nagy sokkok a világgazdaságot, úgy néz ki, hogy a lengyelek nagyobb áldozatok nélkül túlélik a minket padlóra küldő krízist.