A tervezett ár kétszeresébe kerülhet a Nabucco
További Világ cikkek
A BP becslése szerint a korábban tervezett kétszeresébe kerülhet a Nabucco gázvezeték megépítése. A társaság a nyersanyagárak folyamatos emelkedésére alapoz; különösen az acélalapanyag vasérc árnövekedése hathat jelentősebben a beruházás költségeire. A vasérc ára az elmúlt egy évben közel 50 százalékkal emelkedett.
Legolcsóbb a TAP lenne
A BP a két kisebb rivális projekt, ITGI és a TAP költségeit jóval alacsonyabbra teszi. Míg a BP becslései szerint a 3200 kilométeres Nabucco 14 milliárd euróba kerülne, a mintegy 300 kilométernyi vezeték kiépítését szükségessé tevő ITGI csupán 2,5 milliárd euró lenne, mert ez már meglévő törökországi vezetékhez kapcsolódna. A legolcsóbb és legrövidebb vezeték a TAP-gázvezeték lenne, 1,1 milliárd eurós költséggel. Ugyanakkor mindkét kisebb vezeték szállítási kapacitása csak egyharmada lenne a Nabucco kapacitásának.
Végső döntés jövőre születik
A Nabucco konzorcium szerint nem kell egyesíteni a Nabucco és az ITGI, illetve a TAP gázvezeték-beruházásokat; ugyanakkor Reinhard Mitschek, a konzorcium ügyvezető igazgatója a Dow Jones hírügynökségnek a napokban nyilatkozva azt is elmondta: a végső döntés a Nabucco-beruházásról nem születik meg 2012 eleje - vagy legjobb esetben 2011 vége - előtt, így a vezeték építése legkorábban csak 2012-ben kezdődhet.
Mitschek szerint a konzorcium megérti az uniós álláspontot az energiapolitikák koordinálását illetően, de úgy véli, nem kell egyesítenie gázvezeték-projektjét egy kisebb beruházással ahhoz, hogy sikerre vigye azt. Ugyanakkor hozzátette: ha a Nabucco részvényesei úgy döntenek, hogy erre szükség van, akkor természetesen lehetséges az egyesítés.
Nem áll rosszul
Az Európai Unió januárban áttörésnek számító gázszállítási megállapodást kötött Azerbajdzsánnal, a déli energiafolyosó gázzal való ellátására. Azerbajdzsán a következő hónapokban dönti el, hogy melyik vezeték kaphat hozzáférést a Sah Deniz II mező gázkészleteihez. Az EU arra számít, hogy a döntés márciusig megszületik.
Az Interconnector Turkey-Greece-Italy kezdőbetűiből álló - majd Törökországba, Görögországba és Olaszországba gázt szállító - ITGI-projekt az egyike annak a négy vezetéktervnek, amelyek jelenleg azért versenyeznek, hogy a dél-európai energiafolyosót alkotó fő vezetékké váljanak. Ezek között van a Nabucco gázvezeték, az ITGI, a Trans Adriatic Pipeline (TAP), valamint a Déli Áramlat is.
Az ITGI és a Nabucco projektek egyesítésének előnye az lenne, hogy a Nabuccónál kisebb költségű ITGI vezetékkel lenne elszállítható a gáz Azerbajdzsánból. Ezzel ugyan kezdetben Görögország és Olaszország kevesebb gázt kapna, de a második lépésben a vezetéket Törökországból Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriáig építenék ki.
A déli folyosó legígéretesebb gázvezeték-projektje, a Nabucco, amelynek bevallott célja, hogy függetlenítse Európát az orosz földgáztól. A 11 milliárd dolláros (7,9 milliárd euró) projekt elkészülte után évi 31 milliárd köbméter gázt lenne majd képes Európába eljuttatni a Kaszpi-tenger térségéből. A projekt kivitelezésében az osztrák OMV, a Mol, a román Transgaz, a Bulgargaz, a török Botas és a német RWE vesz részt.