Adócsökkentéssel fékezik a horvát benzindrágulást

2011.03.08. 07:58
Hétfőn a horvát kormány rendkívüli ülésen döntött arról, hogy csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját. A jövedéki adó elvileg Magyarországon is csökkenthető lenne, jelenleg azonban nincsen napirenden az ötlet.

A horvát kormány 0,15 kunával (mintegy 5,5 forinttal) csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját. A zágrábi kabinet közleménye szerint a benzinre és a gázolajra egyaránt vonatkozik az adócsökkentés, amiről azért határoztak, hogy a bizonytalan nemzetközi piacnak a kiskereskedelmi üzemanyagárakra vonatkozó káros hatásait mérsékeljék. A rendelet már kedden hatályba lép.

A Business gazdasági napilap internetes kiadása hétfőn arról írt, hogy a kormány éppen az előtt döntött az adócsökkentésről, hogy kedden a 98-as oktánszámú benzin ára átlépte volna a horvát benzinkutaknál a 10 kunát (367 forintot). Az Ina hétfőn érvényes árai szerint a legjobb minőségű 95-ös benzin literenként 9,50 kunába (348 forintba) kerül, a gázolaj szintén magasabb minőségű változatáért pedig literenként 9,07 kunát (332 forintot) kell fizetni a kutaknál.

Magyarország drágább

Magyarországon szerdán újabb történelmi csúcsot érnek el az üzemanyag árak, a Mol bruttó öt forinttal emeli a 95-ös benzin és ugyancsak öt forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán. Az emeléssel a benzin átlagára 374-375 forintra, a gázolajé pedig 372 forintra nő.

Az üzemanyag árát a jövedéki adó, az adott ország valutájának a dollárhoz viszonyított ára, valamint a kőolaj világpiaci ára mozgatja. Bár a jelenlegi növekedést az arab lázongások szította félelmek és az olajár drágulása okozza, kétségtelen, hogy adócsökkentéssel enyhíthetők a gazdaság terhei.

A középmezőnybe tartozunk

Az üzemanyagok hazai adóterhelése az európai középmezőnybe tartozik, a rekordmagasságba emelkedő árak azonban szakértők szerint a jövedéki adó, illetve az áfatartalom csökkentésével is visszafoghatók lehetnek. Az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó hazai mértéke nagyjából az Európai Unió középmezőnyébe tartozik, a gázolaj árában 97, a benzinében pedig 120 forintot jelent literenként.

A jövedéki adó csökkentési lehetőségeinek a minimumot meghatározó uniós előírások szabnak határt: a gázolajnál ezer literenként 330, az ólmozatlan benzinnél pedig 359 eurós értéket jelent, ami literenként 91, illetve 99 forintos összegnek felel meg. Ezeken belül a kormánynak gyakorlatilag korlátlan mozgástere van.

 

Nincs napirenden

Nagy Anna kormányszóvivő a korábban azonban már leszögezte: jelenleg nincs napirenden az adó módosítása. Kormánypárti politikusok a korábbi években ellenzéki pozícióból ugyanakkor többször is követelték ezt. Szijjártó Péter jelenlegi miniszterelnöki szóvivő például közel 20 forintos csökkentést javasolt, de hasonló véleményen volt Varga Mihály jelenlegi miniszterelnökségi államtitkár is.

Csökken a fogyasztás

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a jelenlegi árszint mellett 1997-hez viszonyítva kétszer annyi üzemanyagot lehet vásárolni a mindenkori minimálbérből. A válsághangulatot ugyanakkor fokozhatják az egyszerre érvényesülő árfelhajtó hatások, illetve a reáljövedelmek stagnálása vagy éppen csökkenése.

A 400 forint körüli benzinár idén januárban tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint a 2011. januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21 százalékos csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest.

Elemzők szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás visszaesésére továbbra is számítani kell, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek számát.