Megmaradhat a komáromi hajógyár
A szlovák Eximbanka segít megmenteni az elmúlt hónapok során a bezárás közelébe jutott révkomáromi hajógyárat – döntött szerdán a szlovák kormány.
A kabinet szerdai jóváhagyta azt a jelentést, amely tartalmazza, hogy az állami Eximbanka – szükség esetén kereskedelmi bankok segítségével – megfinanszírozza a hajógyárban erre az évre tervezett három hajó építését, 2013-ban pedig hasonló módon három vagy négy hajó megépítéséhez járuljon hozzá.
A magántulajdonban lévő vállalat megmentéséhez szükséges állami szerepvállalást a kormány szerint a cégben dolgozók tömeges elbocsátásának veszélye tette indokolttá.
A révkomáromi hajógyár vezetése februárban fordult a helyi foglalkoztatási hivatalhoz egy eetleges tömeges elbocsátás ügyében. A hajógyár vezetése azzal indokolta ezt a lépését, hogy vevőinek nehézségei támadtak a megrendelt hajók finanszírozásához szükséges lízingszerződések megkötésével, ezért várhatóan szeptemberben, minden dolgozót el kell bocsátaniuk. A munkahelyek megszűnése közel 300 alkalmazottat és 77 vállalkozói viszonyban foglalkoztatott bedolgozót érintett volna, tovább rontva a régió egyébként is 20 százalékot közelítő munkanélküliségi rátáját.
A 110 éves múltra visszatekintő hajógyár már hosszabb ideje gondokkal küzd, mivel az utóbbi években - részben a válság hatására - csökkentek a megrendelései.
A nagyvállalat, amelynek két évtizede még mintegy négyezer alkalmazottja volt, elsősorban teherszállító hajók gyártásával és javításával foglalkozik. Az 1990-es évek elején még évi 13-14 hajó készült az üzemben. A vállalat, 1992-től állami tulajdonú részvénytársaságként működött, majd Csehszlovákia szétválása után Szlovákia egyetlen hajógyáraként üzemelt.
Később több lépésben privatizálták. Alkalmazottainak számát az elmúlt években folyamatosan csökkentették. A legutóbbi tömeges elbocsájtás 2011 őszén volt, akkor közel 200 dolgozót küldtek el.