További Világ cikkek
Holnap lesz az Airbus A380-as gép első kereskedelmi útja, a Singapore Airlines színeiben repül Sydneybe. A repülőt október 15-én adták át a légitársaságnak. A jegyekre az eBayen lehetett licitálni, a turistaosztályra 3,80, az első osztályra 380 dollár volt a kikiáltási ár. A befolyt összeget jótékonysági célra fordítják. A jegyek hamar elfogytak a világ legnagyobb utasszállító gépének első útjára.
Nem volt könnyű eljutni idáig, az ötlettől az első repülésig több év telt el, a költségek megnövekedtek, többször halasztották a szállítást. Az Airbus a kilencvenes évek elején döntött úgy, hogy kifejleszti a világ legnagyobb utasszállító gépét, amelyet igazából a Boeing 747 riválisának szántak. Az Airbust 555 férőhelyesre tervezték, ez nagyjából harmadával több, mint ahányan a 747-esben elférnek.
Superjumbo
A repülő nem véletlenül kapta a Superjumbo becenevet, teljes hossza 73 méter lesz, magassága eléri a 24 métert, a szárnyak fesztávolsága nyolcvan méter, felülete 850 négyzetméter. Nagysága miatt nehéz a kiszolgálása – például nincs olyan magas lépcső, amely felérne a második szinten lévő ajtókhoz, és nem elég nagyok az üzemanyagszállító autók sem –, emiatt sok repülőteret át kellett alakítani, hogy egyáltalán fogadni tudja az óriásgépet.
Az Airbus a világ első olyan repülőgépe, amely a fedélzet teljes hosszában kétszintes. Ennyi utasnál is gyorsan kell megoldani a be- és kiszállást, ezért a repülőre összesen 24 ajtót tettek.
Az utaszállító nemcsak méreteiben, kialakításában is megtöri a hagyományokat. Az A380-on a megrendelő igényei szerint alakítják ki a belső teret. Alap állapotban 555 utas fér el kényelmes körülmények között, de ha csak turistaosztályt alakítanak ki, akkor akár 800 utast is szállíthat egyszerre. De luxusigényeket is kielégítenek, kialakítható például bár, étterem, konditerem, vagy akár fürdővel ellátott mini lakosztályok. A szintek között mozgólépcsőn vagy liften is közlekedhetnek az utasok.
Sok év, sok pénz
Magát a fejlesztést 1994-ben kezdték, A3XX néven. Többéves munka után 2000 decemberében fogadták el a terveket egy kétszintes óriásgépre, az Airbus akkor 8,8 milliárd euróra kalkulálta a gép kifejlesztését. Ekkortól nevezik A380-nak az utasszállítót. A repülő végső tervei 2001-re készültek el, az építést 2002. január 23-án indították. Mire az első repülőgép megépült, a fejlesztési költségek 11 milliárd euróra nőttek.
Az első tesztrepülés 2005. április 27-én volt, a gép a gyár helyszínéről, Toulouse-ból szállt fel. Négy órát töltött a levegőben. A gépnek hatfős személyzete volt, és a repülési tulajdonságok vizsgálatához húsz tonna felszerelést vitt magával. Ugyenennek az évnek a novemberében egy délkelet-ázsiai körutat is tett a repülő, Szingapúr, Brisbane, Sydney, Melbourne és Kuala Lumpur érintésével.
Halasztások
A fejlesztés nem ment zökkenőmentesen, az Airbus többször is kénytelen volt bejelenteni, hogy nem tudják tartani a határidőt. A halasztást a vezetékekre fogták (mindegyik gépben 530 kilométernyi van), de iparági szakértők szerint azért késtek, mert az első gépek sokkal nehezebbek voltak a tervezettnél.
Először 2005 júniusában jelentették be, hogy nem tudják időre leszállítani az utasszállítókat a Singapore Airlinesnak, amely 2006 utolsó negyedévére várta a megrendelt gépeket. Akkor még féléves haladékot kértek, de 2006 júniusában másodszor is késést jelentettek. Az újabb késedelem bejelentése után az Airbus részvényei 26 százalékkal estek.
Októberben harmadszor is elhalasztották a szállítást, ekkor jelölték meg 2007 októberét időpontként, ezt ezúttal tartani is tudták. A repülőgépet október 15-én leszállították a Singapore Airlinesnak, 13 gépet 2008-ban, további 25-öt 2009-ben szállítanak.
Az első járatok
Október 25-én száll fel az első kereskedelmi járat Szingapúrból Sydney felé. A légitársaság tervei szerint az első időben 471 férőhelyesek lesznek a gépek, és a London–Szingapúr–Sydney útvonalon fognak közlekedni.
Az ausztrál Qantas légitársaság lesz a második, amely szolgálatba állítja az A380-ast. Itt 450 férőhelyesre alakították a fedélzetet, közte 14 luxuskabint ágyakkal, 17 hüvelykes LCD tévékkel, bőrfotelekkel.