Húszezres órabér
Mint arról az MTI beszámolt, Ausztriában az órabér átlagosan hetven euró (18 ezer forint), Magyarországon azonban csak 15 euró (négyezer forint) körüli. Az autógyáraknak a szerződéses műhelyek működésére vonatkozó előírásai az újonnan csatlakozó országokban ugyanolyan szigorúak, mint Ausztriában.
Az autóárakban azonban már nem ilyen egységes a volt "keleti-blokk", hiszen minden csatlakozó országban más- és más az autók ára, ami még nehezebbé teszi az összehasonlítást: a Mazda 3 modellnél például Csehországban 19 százalék az árkülönbség az osztrák példához képest, ugyanez Magyarországon már csak öt százalék.
Egy másik tanulmány arra mutat rá, hogy az Unión belül a németeknél a legmagasabbak az adókat nem tartalmazó autóárak, a német vásárló tehát jelentős összegeket takaríthat meg, ha Dániában, Finnországban, vagy Görögországban vásárolja meg az új kocsit. Ez utóbbi három országban a legalacsonyabbak az adókat nem tartalmazó gépkocsiárak - derül ki az EU bizottságának fél éves autópiaci jelentéséből.
Irány Görögország
A távirati iroda közlése szerint a legnagyobb eltérések az országok között a VW Passat esetében adódtak, ez a modell Németországban 39 százalékkal drágább, mint Görögországban. Amennyiben egy német polgár a Passatot Görögországban veszi meg, a forgalmi adót is figyelembe véve, mintegy 5700 eurót (1,5 millió forintot) takaríthat meg.
Az EU bizottság értékelése szerint e különbségek ellenére közelednek egymáshoz az unión belüli adózás előtti autóárak. A bizottság arra számít, hogy az árkülönbségek a jövőben még tovább mérséklődnek, hiszen 2005 október elsejétől az EU tagországok mindegyikének autókereskedelmi cégei csak az elérhető legalacsonyabb árakat ajánlhatják a vásárlóknak.