További Világ cikkek
Száguld a győri gyár
A 15 éve alapított győri Audi Hungaria Motor Kft. jelenleg a konszern központi motorbeszállítója és egyben a világ második legnagyobb motorgyára. Tavaly több mint 1,9 millió motor készült Győrött, 1 százalékkal több, mint 2006-ban. A Győrött előállított motorokat a Volkswagen konszern járműgyáraiban az Audi, a VW, a Skoda és a Seat márkák modelljeibe építették be.
Tavaly a győri vállalat árbevétele 16,7 százalékkal, több mint 5,87 milliárd euróra emelkedett. Az üzemi eredmény 532 millió euróra nőtt a 2006-os 391 millióról. A járműgyártás 140 százalékkal bővült. A cég 500 új munkahelyet létesített, így a foglalkoztatottak száma meghaladta az 5800-at.
Az Audi profitnövekedésének üteme még gyorsult is a tavalyi, 26 százalékos mértékhez képest. Az egy évvel ezelőttihez képest 37 százalékkal magasabb nyereséget lényegében változatlan, alig 0,1 százalékkal magasabb, 17,34 milliárd eurós árbevétel mellett érték el. Az észak-amerikai és a nyugat-európai piacok gyengeségét a fejlődő piaci, elsősorban kínai térnyeréssel, és a gyártási folyamatok fejlesztésével ellensúlyozták.
A tervek szerint idén több mint egymillió Audit adnak el világszerte, amely újabb rekord lenne a márka történetében a tavaly értékesített 981 ezer után. Minden esély adott, hogy a cég sorrendben 13. rekordévét zárja.
Tavaly a győri vállalat árbevétele 16,7 százalékkal, több mint 5,87 milliárd euróra emelkedett. Az üzemi eredmény 532 millió euróra nőtt a 2006-os 391 millióról. A járműgyártás 140 százalékkal bővült. A cég 500 új munkahelyet létesített, így a foglalkoztatottak száma meghaladta az 5800-at.
A győri vállalatnak megszűnt a helyi adókedvezménye: a győri önkormányzat idén 25 millió euró, azaz közel 6 milliárd forint iparűzési adóbevétellel számolhat.
A nyugat-európai autóipar köszöni, jól van
Az Audi bejelentésével csatlakozott azon európai és japán gyártók sorához, amelyek a szigorodó piaci körülmények ellenére növekvő pénzügyi eredményekről számoltak be az utóbbi időben.
Európa első számú autógyártója, az Audit is magába foglaló német Volkswagen a második negyedévben 35 százalékos, a második helyezett PSA (Peugeot-Citroën) 49 százalékos nyereségnövekedést ért el az első félévben. A Fiat ugyan csak két százalékkal javított, de az eredmény messze felülmúlta az elemzői várakozásokat, ráadásul a néhány éve még igen nehéz helyzetben lévő olasz vállalat zsinórban a 14. nyereséges negyedévét érte el. Az átalakítás előtt álló Renault is harmadával tudta növelni profitját.
Európában csak Mercedest is gyártó Daimler az egyetlen kakukktojás, amelynek adózott eredménye éves összevetésben 25 százalékkal, 1,4 milliárd euróra csökkent az amerikai Chryslerben lévő részesedésének leértékelése miatt.
Az európai gyárak elsősorban annak köszönhetik sikerüket, hogy az elmúlt években leépítésekkel és a folyamatos technológiai fejlesztésekkel leszorítottak termelési költségeiket, továbbá többen emelni tudták modelljeik árát is.
Jól teljesítenek a japán autógyárak - a Toyota megelőzte a GM-et
A fogyasztói hangulat nyugati romlása ellenére jól teljesítettek az év első félévében a japán autógyárak is.
A Toyota idei eladásaival első ízben előzte meg a 76 évig világelső, amerikai General Motorst. Míg a Toyota az első félévben összesen 4,8 millió autót adott el, addig a GM csak 4,54 milliót, ráadásul a Toyotával ellentétben az amerikai csoport évek óta erősen veszteséges. Az év egészében 9,85 millió autót tervez eladni a Toyota, 5 százalékkal többet, mint tavaly.
A második számú japán gyártó, a Honda a várakozásokkal ellentétben 8 százalékkal növelte adózott eredményét a második negyedévben, ami elérte a 180 milliárd jent (1,7 milliárd dollár), miközben az elemzők csak 135 milliárd jent vártak.
Jó előjel az is, hogy az ugyancsak a következő hetekben jelentő Mazda tarthatónak tartja idei értékesítési célját az Egyesült Államokban - 290 ezer kocsit szeretne ott eladni - ami nagy szó, hiszen a legtöbb autógyár éppen az amerikai piacon szenvedi el legnagyobb veszteségeit a benzinfaló terepjárók iránti kereslet zuhanása miatt.
Válságban az észak-amerikai autógyártók
A Ford a cég történetének legnagyobb, a várakozásoknál lényegesen nagyobb, 8,7 milliárd dolláros veszteségét érte el a második negyedévben, amely nagyrészt az észak-amerikai tevékenységgel és a társaság lízing üzletágával kapcsolatos leírások miatt következett be. A cég részvényeinek árfolyama csaknem 9 százalékkal esett a hírre. A kilátások sem kedvezőek, a társaság vezérigazgatója szerint az autószektor problémái egészen 2010-ig elhúzódhatnak. A magas üzemanyagárak miatt csökkenő keresletre reagálva 2009-re megduplázzák a hibrid járművek termelését és kínálatát, valamint hat kisebb európai modelljének gyártását kezdik meg az Egyesült Államokban, miközben visszafogják teherautóinak és terepjáróinak előállítását.
Az idei ugyan a General Motors negyedik éve lehet, amikor eladásai meghaladják a 9 milliós szintet, de nehézségei továbbra is jelentősek. Az első negyedévben sokkoló, több mint 40 milliárd dolláros veszteséget elért, többek szerint csődközeli állapotba került cég átszervezéssel, modellválasztéka csökkentésével próbálja megmenteni magát.
Az észak-amerikai piac összeesése a harmadik számú amerikai gyártót, a Chryslert is megviselte. Az évek óta gondokkal küzdő cég eladásai egy év alatt 36 százalékkal estek vissza a júniusi adatok alapján.