Most hódíthatnak a német autógyárak az USA-ban

2009.01.06. 11:02
Az európai gyártók az elmúlt évtizedekben egyszer már elbuktak az USA-ban, amikor ottani önálló gyárakkal akartak versenyezni az amerikai autóiparral. Most azonban, hogy a detroiti hármak csõdközelben vannak, a BMW és a VW is az amerikai piacokban látja a jövõt, ahol persze ráadásként japán gyártókkal is meg kell küzdeniük.

A Volkswagen és a BMW kihasználja Detroit gyengeségét; az amerikai autógyáraknak már nem csak a japán vetélytársakkal, hanem a vérszemet kapott európai riválisokkal is harcolniuk kell, hangzott el a Fox News hírcsatorna hétfõi híradásában. A Volkswagen és a BMW amerikai piaci részesedésének bõvítésére törekszik az elkövetkezõ években annak nyomán, hogy a három vezetõ amerikai autógyár, a General Motors, a Ford és a Chrysler csõdközeli állapotba került.

A Volkswagen két évtized után ismét üzemet létesít az Egyesült Államokban, és azzal számol, hogy 2018-ra megháromszorozza tengerentúli eladásait, a BMW pedig új kisautóval akar hódítani az amerikai piacon. "Az Egyesült Államok lesz a jövõben a növekedés motorja" – jelentette ki Jim O'Donnell, a BMW amerikai fõnöke egy interjúban.

Nem az elsõ nekifutás

Mint a Fox News rámutatott, az európai gyártók már korábban is igyekeztek erõsebb pozíciót szerezni Amerikában. A VW 1978-ban nyitotta meg gyárát, amelyet azonban tíz évvel késõbb be kellett zárnia a minõségi gondok, a magas költségek és az alacsony kereslet miatt. A francia Renault 46 százalékos részesedést vásárolt az American Motors cégbõl, de 1987-ben súlyos veszteségek után kivonulásra kényszerült.

Az európai cégek ezúttal azt remélik, hogy a korábbinál szélesebb jármûkínálattal, élénk marketingkampánnyal és nem a szakszervezeti munkaerõ igénybe vételével elkerülhetik a múltbeli kudarcokat.

A VW állítólag külön az amerikai piacra fejleszt több új modellt, közöttük egy családi szedánt. Hans Dieter Pötsch, a VW pénzügyi vezetõje ugyanakkor elismerte, hogy nem csak az amerikai cégekkel, hanem olyan nagy hírû és jelentõs amerikai gyártókapacitással rendelkezõ cégekkel is fel kell venniük a versenyt, mint a japán Toyota.

A német vállalat azonban magabiztos, hiszen más piacokon is sikerrel szállt szembe a Toyotával és a Hondával. - Mi vagyunk a piacvezetõk Kínában, nem a Toyota - mondta Pötsch. A VW 1 milliárd dollárt költ új összeszerelõ üzemére a Tennessee állambeli Chattanoogában. A tervek szerint a termelés évi 250 ezer jármûvel 2012-ben kezdõdik; közepes méretû szedánt fognak gyártani, amely a Toyota Camryval és a Honda Accorddal versenyez majd, és piacra dobnak egy kisbuszt is Routan néven.

Miközben a legtöbb amerikai gyártó a költségek lefaragásán dolgozik, az Audi, a VW luxusmárkája 2009-ben 15 százalékkal növelni szándékozik marketingkiadásait, amelyek tavaly 80 millió dollárt tettek ki. Tavalyelõtt, 2007-ben a három vezetõ amerikai autógyár üzemeiben készült az Egyesült Államokban eladott 16,1 millió autónak valamivel több mint a fele, 40 százalék ázsiai modell volt. Az európai modellek piaci részaránya az utóbbi évtizedben azonban csak 1 százalékkal növekedett, 7,2 százalékra.

A The Wall Street Journal hétfõi elemzése szerint a japán gyártók sem kerülhetik el az amerikai gazdaság recesszióját: a Toyota meghatározatlan idõre elhalasztotta új Mississippi üzemének megnyitását, és a Honda is visszafogta a termelést. A Toyota azt is bejelentette, hogy meghatározatlan idõre elhalasztja oroszországi, szentpétervári gyárának eredetileg 2010-re tervezett bõvítését, és egyelõre eltekint egy Thaiföldön tervezett dízelmotorgyár megépítésétõl is.