A fogyasztók és a kiskereskedők lassan felismerik az elektronikus kereskedelem előnyeit, de egyelőre alapvetően a tagországokon belüli forgalom növekszik, az országhatárok útját állják a virtuális térben zajló adásvételeknek - kommentálta az Eurobarometer felmérésének adatait Meglena Kuneva, az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős biztosa. A piackutatásból kiderül, hogy 2007-ben az unió 490 millió lakosának egyharmada vásárolt már legalább egyszer valamelyik internetes áruházban, ami 2006-hoz képest jelentős növekedés.
Ezzel egyidejűleg azonban elenyésző, csupán hét százalék azok aránya, akik már nem a saját hazájukban lévő portálról is beszereztek valamit. Az otthoni számítógéppel rendelkezők 56 százaléka vásárolt már a világhálón, de csak 13 százalékuk tette ezt átlépve országa határát a virtuális térben. A kiskereskedők oldaláról nézve hasonló képet kapunk: míg a 27 EU-tagállam áruházainak és boltjainak 51 százaléka értékesíti portékáját az interneten is, e-kereskedelemből származó bevételüknek csak 17 százaléka származik határokon átnyúló vásárlásból.
Brüsszel úgy tekint az elektronikus kereskedelemre, mint az egységes, átjárható uniós piac egyik fontos formájára, amely ösztönözheti a fizikai piac egységesülését is. Kuneva ezért bejelentette, hogy ősszel olyan új szabályozásra tesz javaslatot, amely egyszerű, minden országban azonos feltételeket tartalmazó szerződéskötési és fogyasztóvédelmi szabályokat vezetne be a kiskereskedelemben.
Az európai online piac a jelenlegi szabályozókkal is dinamikusan növekszik. Az elmúlt évben 33 százalék volt az interneten vásárlók aránya, míg egy évvel korábban még csak 27 százalék, és az online boltokban megbízók aránya is hasonlóan, 51-ről 58 százalékra nőtt. Ugyanakkor lényegében stagnál, 6 százalékról csak 7-re nőtt a külföldi portálon vásárlók aránya.