Nemzeti öntudat nagy kortyokban
A török nemzeti öntudatra hajazó, és így az iraki háború kapcsán felerősödött Amerika-ellenességből is profitáló ital reklámfilmjében a Cola Turka-ból ívó amerikaiak rohamos ütemben kezdenek eltörökösödni - mint ahogyan a Coca Cola ivásának is amerikanizáló hatást szoktak tulajdonítani.
A New York-i Times Square-en kezdődő sztori szerint miután egy iszlám imagyöngyökkel felszerelt cowboy a török futballsztár Besiktast dicsérve megkínálja a főszereplő Chevy Chase-t a török nemzeti színekkel (amelyek megegyeznek a hagyományos Coke színvilággal: piros és fehér) diszített palackba töltött Turka Cola-val, az törökös bajuszt növeszt és családjával harmincas évekbeli török indulót énekel, autóba szállva pedig felesége - a török babonának megfelelően - egy palack vizet önt az autó mögé, hogy útjuk olyan finoman és gond nélkül folyjon, mint ahogyan a víz teszi...
Nem iszlám, hanem nacionalista
A Turka Cola az angliai Quibla Colával, a franciaországi Mekka Colával, avagy az iráni Zam Zam Colával szemben nem az iszlám hitre, hanem a török nacionalizmusra játszik rá - és így itt nincs szó a bevételből a palesztin hitsorsosok részeltetéséről. A terméket gyártó Ulker az ország vezető édességipari cége, mely 78 országba exportál - és amely kitűnő politikai kapcsolatokkal rendelkezik: jelentősen támogatta a tavalyi választásokon győztes AK (Igazság és Fejlődés) Pártot.
A termék július 5-i bevezetését követően a cég deklarálta, hogy céljuk a 25 százalékos piaci részesedés elérése az 57 százalékban a Coca Cola, 27 százalékban a Pepsi Cola által uralt, 7,5 milliárd literes török üdítőital piacon. A kólatermékek piacán ezt már sikerült elérniük...