Százezreket érint egy brit utazási iroda csődje

2008.09.12. 15:51
200 ezer ember utazási terve vált semmivé, és 90 ezren rekedtek külföldön, miután minden idők talán legnagyobb idegenforgalmi csődjét jelentette be a harmadik legnagyobb brit utazási cég, az XL.

Az XL-ről, a harmadik legnagyobb brit utazási irodáról, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége van, már péntek hajnalban kiderült, hogy pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát. A vállalat elnökének péntek délutáni tájékoztatójából azonban kiderült az is, hogy a cég csődje miatt 90 ezren rekedtek külföldön. További 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre.

A csőd hirtelen mivoltát jelzi, hogy az XL egyik teli repülőgépéből, amely Floridából indult volna haza, a felszállás előtt néhány perccel szállították ki az utasokat. A BBC helyszíni beszámolója szerint a floridai Orlando repülőterén botrányos jelenetek zajlottak le. Az utasok elmondása szerint a helyi hatóságok nem engedték, hogy az XL repülőgépéről leparancsolt 220 személy, köztük sok gyerek a repülőtéren töltse az éjszakát, még egy takarót, egy pohár vizet és ennivalót sem kaptak.

A pórul járt utasokon a konkurens cégek igyekeznek segíteni. A British Airways, a legnagyobb brit légitársaság vezérigazgatója, Willie Walsh pénteken bejelentette: a BA menetrenden kívüli járatokat indít azokra a helyekre, ahonnan az XL ügyfelei nem tudnak hazatérni. Az első ilyen járat a Floridában rekedt utasokért indul. Az Easyjet, a BMI, a Flybe és a Ryanair szintén felajánlotta, hogy a földközi-tengeri és más európai üdülőhelyeken hátrahagyott utasokat hazaszállítja. Az XL 21 saját repülőgépe pénteken már nem indult el, erről azonban több száz utas csak akkor szerzett tudomást, amikor reggel kiment a repülőtérre. A cég a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első. 

A nyár elején tönkrement a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből. Az alig másfél évvel korábban indult vállalat leállása annak idején még a személyzetet is váratlanul érte: az egyik New York-i járat utasainak beszállítása már meg is kezdődött, amikor bejelentették, hogy a cég csődbe ment, és gépei nem szállnak fel. A hirtelen csőd összesen csaknem 10 ezer utast érintett; nekik a társaság csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után.

Néhány hete a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze viharos gyorsasággal, szintén több ezer ügyfél utazási terveit romba döntve. A BBC pénteki beszámolója szerint egy 130 tagú walesi énekkar, amely annak idején a Zoommal akart Kanadában utazni, és 50 ezer fontot vesztett a légitársaság csődjén, éppen az XL-re foglalta át a jegyeket - és most ezek a foglalások is elvesztek.