Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Százezreket érint egy brit utazási iroda csődje

2008.09.12. 15:51
200 ezer ember utazási terve vált semmivé, és 90 ezren rekedtek külföldön, miután minden idők talán legnagyobb idegenforgalmi csődjét jelentette be a harmadik legnagyobb brit utazási cég, az XL.

Az XL-ről, a harmadik legnagyobb brit utazási irodáról, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége van, már péntek hajnalban kiderült, hogy pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát. A vállalat elnökének péntek délutáni tájékoztatójából azonban kiderült az is, hogy a cég csődje miatt 90 ezren rekedtek külföldön. További 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre.

A csőd hirtelen mivoltát jelzi, hogy az XL egyik teli repülőgépéből, amely Floridából indult volna haza, a felszállás előtt néhány perccel szállították ki az utasokat. A BBC helyszíni beszámolója szerint a floridai Orlando repülőterén botrányos jelenetek zajlottak le. Az utasok elmondása szerint a helyi hatóságok nem engedték, hogy az XL repülőgépéről leparancsolt 220 személy, köztük sok gyerek a repülőtéren töltse az éjszakát, még egy takarót, egy pohár vizet és ennivalót sem kaptak.

A pórul járt utasokon a konkurens cégek igyekeznek segíteni. A British Airways, a legnagyobb brit légitársaság vezérigazgatója, Willie Walsh pénteken bejelentette: a BA menetrenden kívüli járatokat indít azokra a helyekre, ahonnan az XL ügyfelei nem tudnak hazatérni. Az első ilyen járat a Floridában rekedt utasokért indul. Az Easyjet, a BMI, a Flybe és a Ryanair szintén felajánlotta, hogy a földközi-tengeri és más európai üdülőhelyeken hátrahagyott utasokat hazaszállítja. Az XL 21 saját repülőgépe pénteken már nem indult el, erről azonban több száz utas csak akkor szerzett tudomást, amikor reggel kiment a repülőtérre. A cég a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első. 

A nyár elején tönkrement a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből. Az alig másfél évvel korábban indult vállalat leállása annak idején még a személyzetet is váratlanul érte: az egyik New York-i járat utasainak beszállítása már meg is kezdődött, amikor bejelentették, hogy a cég csődbe ment, és gépei nem szállnak fel. A hirtelen csőd összesen csaknem 10 ezer utast érintett; nekik a társaság csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után.

Néhány hete a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze viharos gyorsasággal, szintén több ezer ügyfél utazási terveit romba döntve. A BBC pénteki beszámolója szerint egy 130 tagú walesi énekkar, amely annak idején a Zoommal akart Kanadában utazni, és 50 ezer fontot vesztett a légitársaság csődjén, éppen az XL-re foglalta át a jegyeket - és most ezek a foglalások is elvesztek.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?