A diszkontláncok gyors terjeszkedésének okát az alacsony árak mellett a termékválasztékuk iránti fogyasztói bizalomban látja Jean-Jacques Vandenheede, az ACNielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős európai elnökhelyettese, aki szerint a diszkontok korunk "meghasonlott" fogyasztójának kedvében járnak: kényelmessé teszik, gyorsítják és leegyszerűsítik a vásárlást. A kutatók úgy látják, a vásárlók többsége számára nem az ár az elsődleges, hanem a kényelem. Szintén befolyásolja a fogyasztók viselkedését, hogy a boltok kínálatában sok a hasonló termék. Vásárlásnál a választás egyrészt időigényes, másrészt túlságosan bonyolult. Ennek következtében egyre kényelmetlenebbé válik a döntés.
A kemény diszkontok fizikai elterjedtsége, sűrű bolthálózata átalakítja a vásárlási szokásokat. A kedvező ár ugyan a kereskedelem alapja, ám az ár a jövőben egyre kevésbé lesz a versenytársaktól való különbözés eszköze. Mind fontosabb a kérdés, hogy a bolt mennyiben segíti vevőjét a takarékoskodásban az idővel; akciós lehetőségek keresésére ugyanis nincs idő.