Szívatják az embereket a bankok 2.

2007.02.05. 16:52
Az Európai Bizottság ágazati vizsgálata súlyos versenykorlátozó tényezőket tárt fel a lakossági bankügyletek terén. Árukapcsolás, számlaváltás nehezítése, óriási eltérések a bankközi jutalékokban - a jelentés szerint a bankok szükségtelenül megdrágítják a szolgáltatások költségeit. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet a részletekre.

Az Európai Bizottság közzétette végleges jelentését a lakossági banki üzletági versenyről végzett vizsgálatáról. Ahogy azt Neelie Kroes versenypolitikai biztos elmondta, a vizsgálat számos versenyt érintő aggályt tárt fel a bankkártyák, a fizetési rendszerek és a lakossági és kisvállalati banki termékek piacain, amelyek szükségtelenül megdrágítják a lakossági szolgáltatások költségeit - magyarázza a bizottsági jelentést a GVH.

Harc a súlyos visszaélések ellen

Ezen aggályokat különösen alátámasztják a bankkártyákra vonatkozó kereskedői és bankközi jutalékokban mutatkozó nagy eltérések, a fizetési rendszerek és hitelnyilvántartások piacaira való bejutás nehézségei, az ügyfelek mobilitását nehezítő akadályok, valamint az árukapcsolás. Egyes piaci szereplők – például Ausztriában, Finnországban és Portugáliában – már vállaltak önkéntes reformokat a bankkártyákról 2006-ban közzétett előzetes megállapításokat követően.

A EB felhasználja a versenyszabályok alapján ráruházott hatáskört, hogy a nemzeti versenyhatóságokkal szoros együttműködésben megbirkózzon a súlyos visszaélésekkel. A vizsgálat eredménye - az egységes euró-fizetési térség (SEPA) létrehozását megelőzően - várhatóan fellendíti a lakossági bankügyletek terén folyó versenyt.

Brutális bevétel

Az európai bankkártyapiac kiterjedt, a fogyasztói fizetések éves összértékében mérve 1350 milliárd eurót tesz ki. Ebből a bankoknak 25 milliárd euró bevételük származik. A bizottság vizsgálata szerint a nagymértékben koncentrált piacok (különösen a kártyaelfogadásnál) számos tagállamban korlátozzák az új belépést, és magasabb kártyadíjakhoz vezetnek.

A kereskedői jutalékok Európa-szerte nagyon eltérőek. Bizonyos országokban a kereskedőknek háromszor-négyszer akkora jutalékokat kell fizetniük a kártyaelfogadásért, mint a legkedvezőbb jutalékot alkalmazó országokban. Unió-szerte nagyon eltérőek a bankközi díjak, amelyek nem feltétlenül tükröződnek a kártyatulajdonosok által fizetett alacsonyabb díjakban.

A magas és tartós jövedelmezőség azt mutatja, hogy egyes tagállamok bankjai jelentős piaci hatalommal rendelkeznek, és magas kártyadíjakat alkalmazhatnak. A egyes szabályok és gyakorlatok a lakossági banki szolgáltatások szintjén gyengítik a versenyt: ilyen például a kereskedői jutalékok összehangolása. Az eltérő műszaki szabványok akadályozzák az összeurópai szintű hatékony működést.

Piaci koncentráció

Az EU lakossági banki ágazata évente az uniós GDP 2 százalékának megfelelő, mintegy 250-275 milliárd eurós bruttó bevételt eredményez. Az ágazati vizsgálat számos területen versennyel kapcsolatos problémákat tárt fel: egyes tagállamokban aggályokat kelt a tartósan magas jövedelmezőség, a nagyfokú piaci koncentráció, valamint a piacra lépést egyértelműen akadályozó tényezők együttes jelenléte. Mindezzel a bankok képesek befolyásolni a lakossági ügyfeleket és kisebb cégeket érintő árszinteket.

Szintén problémát jelent, hogy egyes hitelnyilvántartásokat az új piaci belépők távol tartására használják, valamint, hogy a bankok - ideértve különösen bizonyos országokban a takarékpénztárakat és takarékszövetkezeteket is - közötti együttműködés egyes vonatkozásai csökkenthetik a versenyt és akadályozhatják a piacra lépést. Emellett széles körben elterjedt az árukapcsolás, és jelentősek az ügyfelek mobilitását nehezítő akadályok is.

Itthon is vizsgálódnak

Az európai bankszektor - a Bizottság és az Európai Központi Bank teljes támogatásával - az Egységes Euró Fizetési Övezet (SEPA) létrehozásával a hatékonyságot fokozni, a lakossági kifizetések költségét csökkenteni kívánja. Az ágazati vizsgálat számos olyan piaci akadályra világított rá, amelyekkel a SEPA összefüggésében kell foglalkozni.

A GVH már korábban közölte, hogy pont ebben az ügyben indított vizsgáltatot Magyarországon. Elsősorban a bankváltás nehézségeit vizsgálják folyószámla-vezetésnél és hiteltermékeknél is.