Drágább lesz a repülés

2004.08.24. 08:06
Ha egy dollárral drágul a kerozin, az egymilliárdos veszteséget jelent a társaságoknak, melyek most már kénytelenek emelni áraikat.
Január óta közel ötven százalékkal emelkedett a repülőgépek üzemanyagának ára, ezért gyakorlatilag már csak a fapados légitársaságok szolgáltatásai nem drágultak. A hagyományos vállalatok, amelyek eddig a szuperolcsó vetélytársak miatt a legkülönbözőbb akciók keretében és címeken csökkentették áraikat, most kénytelenek kiszállni e versenyből és drágítani a jegyeket.

Veszteség

Az IATA, a nemzetközi légiszállítási szövetség szóvivője, Anthony Concil szerint a helyzet katasztrofális. Az elmúlt három évben a társaságok összesen harmincmilliárd dollárt vesztettek, és az idei ígérkezett a talpra állás évének, de ezt a reményt meghiúsította az irreális magasságba emelkedett olajár.

Concil szerint hordónkénti 31 dolláros átlagárnál nullszaldósok lennének a légitársaságok, de 33 dollár fölött minden egyes dollár többlet évi egymilliárd dollár veszteséget jelent a szektornak.

Az utóbbi napokban többek között a British Airways, a Lufthansa, a Swiss, az Air France, a KLM és az Austrian Airlines döntött az üzemanyagpótdíj emelése mellett, az amerikai, ausztráliai és távol-keleti társaságok többségéhez hasonlóan. A díj mértéke a megtett távolságtól függően általában hattól húsz euróig terjed - és még így sem fedezi a kerozin drágulását.