Elvesztik a csomagokat a légitársaságok

2007.11.21. 11:35
Folyamatosan nõ az elveszett csomagok száma. Az amerikai légitársaságok keresik az okokat, de nem hajlandók több pénzt költeni a megfelelõ rendszer kiépítésére.

Az American Airlines megelégelte, hogy egyre több utasnak tûnik el a csomagja, és utánajárt az okoknak. Úgy tûnik, az egyik ok, hogy piszkosak a nyomtatófejek, amelyekkel az úti célt nyomtatják a csomagokra. Emiatt a vonalkódok nehezen olvashatók, és célt tévesztenek a poggyászok. A nyomtatók megtisztítása javított az eredményeken, de még teljesen jónak mondható eszközökkel is csak 90-92 százalékos bizonyossággal tudják leolvasni a kódokat a gépek. Szinte soha nem érik el a 100 százalékot – nyilatkozta a New York Timesnak a légitársaság szolgáltatásokért felelõs vezetõje, Denise P. Wilewski.

Az amerikai légitársaságok szeretnek azzal dicsekedni, hogy az esetek 99 százalékában jó helyre szállítják az utasok poggyászát. A helyzet egyre romlik. Míg tavaly csak minden 155. csomag tûnt el, az idén minden 138. A lap számításai szerint az Egyesült Államokban év végére elérhetik az ötmillió elveszett poggyászt is.

A repülõvel utazók száma nõ, egyre kevesebb földi személyzet jut egy utasra, a gazdaságosság és a jobb kihasználtság érdekében pedig a repülõk egyre kevesebb idõt töltenek a földön. Mindezek alapján azt feltételezik, a jövõben még rosszabb lesz a helyzet, vagyis még több csomag fog rossz városban kikötni. Fõleg az átszálló utasokat érintik ezek a problémák.

Nézzük, mi történik a csomagokkal, miután feladtuk. A poggyászt azonnal elküldik átvilágítani, majd visszaküldik a központi csomagelosztóba. Itt a vonakódleolvasók szétválogatják a poggyászokat úti cél szerint, majd azok a megfelelõ kocsikra pakolva eljutnak a repülõkig. Az olvashatatlan kódú csomagokkal háromszor próbálkoznak a gépek – addig forognak körbe a szállítószalagokon –, ha nem megy, kézzel teszik a megfelelõ helyre ezeket. Nagyjából a csomagok két százaléka kerül rossz kocsira. Ilyenkor már csak az segít, ha a rakodómunkások észreveszik a hibát, de ez ritka.

Megoldás lehetne, ha rádiós jeladóval ellátott azonosító kártyákat tennének a csomagokra, de a légitársaságok ezt határozottan elutasítják. Egy ilyen címke darabja húsz centbe kerül, az napi ötvenezer dollárjába fájna csak az Amerikan Airlines légitársaságnak, és õk nem hajlandók kiadni ennyi pénzt. Az cég ügyfélszolgálati igazgatója szerint nem veszítenek el annyi csomagot, hogy érdemes legyen befektetni egy ilyen rendszer kialakításába.