Újabb ötletek a fapadosoktól

2004.06.03. 08:08
Újabb ötletekkel állnak elő a költségek még erőteljesebb leszorítására törekvő diszkont- légitársaságok. Egyesek lefaragják a földi kiadásokat, mások átalakítják a fedélzetieket. Az Easyjet újabb repülőterekkel tárgyal, mert főleg Kelet- és Dél-Európában akar terjeszkedni.
A magyar piacon is megjelent brit Easyjet a hét elején próbaüzemet tartott Nottinghamben: a prágai járat utasait nem földi személyzet fogadta az utascsarnokban, hanem egy automata bejelentkezőegység. Ilyen egységet a későbbiekben az összes olyan repülőtéren felszerelnek, ahová közlekednek a narancssárga feliratú Easyjet gépek. Más, hagyományos üzleti modellben működő légitársaságok szintén alkalmaznak automata bejelentkezőket, de csak a személyzettel ellátott fogadópult kiegészítésére, és inkább csak a nagyobb légikikötőkben.

A brit vállalat háromról kettőre csökkentette a Boeing típusú gépein lévő mellékhelyiségek számát, mondván: mivel eleve alig van étel-ital felszolgálás (az is fizetős), nem kell annyi WC sem, helyette a felszabaduló területen is ülést lehet elhelyezni. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen más intézkedést akarnak bevezetni, de előzőleg már jelezték: folyamatosan átvizsgálják a költségszerkezetet, és megteszik a szükséges lépéseket.

Csomagok nélkül

Úgy tűnik, a takarékosságban éllovas ír Ryanair sem akar lemaradni. Michael O'Leary vezérigazgató a Der Spiegel című hamburgi hetilap legfrissebb számában megjelent interjúban azt mondta: a csomagszállítást szeretnék "rábízni" az utasokra. Talán már ősztől arra lehet számítani, hogy maguknak kell kivinniük a gépig a bőröndöket. Aki mégis lemond erről a felelősségről, annak tíz eurót kell majd fizetnie. Ugyanakkor bővíteni akarják a fedélzeti szolgáltatásokat, amikből már eddig is növekvő bevételeik származtak. Fizetős filmvetítésre készülnek, tehát például ha egy gyerekes család utazik, mást nézhet a gyerek és mást a felnőttek.

A Ryanairt egyébként romló pénzügyi eredményei is takarékosságra késztetik. A márciusban zárult üzleti évről a hét elején nyilvánosságra hozott adatok szerint 226,6 millió eurós adózott eredményt ért el, vagyis kisebbet az előző évi 239,4 milliónál. Az elmúlt pénzügyi év nyereségcsökkenését a jegyárak átlagosan 14 százalékos csökkentésével magyarázták, miközben az utasszám tovább nőtt. A mostani pénzügyi évre a férőhelyek 16 százalékos bővítését, az utasszám körülbelül 20 százalékos növekedését jósolták a cégnél, és a jegyárak további csökkentését ígérték a következő évekre. A vezetők szerint az első fél évben 5-10 százalék között, a másodikban 10-20 százalék között mérséklődnek az árak. Az online foglalás elterjesztését célozza az egy éve a magyar piacra lépett német Germanwings. A diszkontcégek közül elsőként a T-Mobile ügyfelei a WAP segítségével foglalhatnak és fizethetnek.

A Germanwings külön szállodai alhonlapot is létrehozott, a német társaság kettőzött erőfeszítéseit részben a mind élesebb németországi diszkontpiaci verseny indokolja. Európa második legnagyobb idegenforgalmi konszernje, a Thomas Cook ugyanis a napokban úgy döntött: feléleszti Condor nevű diszkont-légitársaságát. A vállalat nagy távolságú, olcsó utakat is szervez majd: az Egyesült Államokba, a Karib-szigetekre, Afrikába és Ázsiába 99 eurótól kínál repülőutakat.