EasyJet-központ lehet Budapesten

2004.05.19. 08:18
Nem kizárt, hogy Budapestet választja európai bázis repülőteréül az EasyJet, Európa legnagyobb diszkont-légitársasága. Az ősszel dönti el, új járataiból hányat indít a magyar fővárosból - mondta a Világgazdaságnak Yannis Capodistrias regionális igazgató.
Október táján dönti el a brit EasyJet, hogy az idei plusz tizenöt járatból mennyit indít Budapestről - mondta a Világgazdaságnak Yannis Capodistrias regionális igazgató. Európa legnagyobb diszkont-légitársasága májustól Londonba (Luton), júniustól Berlinbe (Schönefeld), szeptembertől pedig Dortmundba is viszi utasait Ferihegyről, és ambiciózus magyarországi terveibe jól beleillik az újabb nyugat-európai és dél-európai városok bekapcsolása.

A vezető szerint legalább 3-6 hónapnak kell eltelnie ahhoz, hogy a másik fontos kérdésben, a a bázisrepülőtér (az a repülőtér, ahová az adott gépek be vannak jegyezve) ügyében döntést hozzanak, s ez akár Ferihegy is lehet. A döntést természetesen az befolyásolja, hogy milyen lesz a járatok telítettsége.

Nagy a verseny

A magyar piacon a kategórián belül a szlovák SkyEurope és a magyar-brit Wizz Air, továbbá a hagyományos légitársaságok közül a Malév és a British Airways verseng a Budapest-London útvonalon. Szakértők szerint az EasyJet további nyugat- és dél-európai városok felvételével néhány más útvonalon is erős versenyt támaszthat az említett cégeknek.

Arra a kérdésre, hogy a direkt marketing melyik eszközét tekinti a leghatékonyabbnak az ügyfelek elérése szempontjából, az igazgató azt felelte: a mobiltelefon jó magyarországi elterjedtsége dacára az SMS-kampányt nem feltétlenül tartja célravezetőnek. Hasznos azonban az internet, s idővel a magyar piacon is ez lehet a vezető eszköz. A cégnek jelenleg több mint kétmillió olyan ügyfele van Európában, aki rendszeresen felkeresi a honlapot, főleg repülési és más utazási információt keresve. Közülük egyre többen jegyet is rendelnek. A terjeszkedést nem akadályozza pénzhiány - mondta arra a felvetésünkre, hogy a flotta korábban jelzett bővítéséhez esetleg újabb forrásokat kell bevonni. "2002 októberében öszszesen 120 Airbus A319-es gépet rendeltünk, jelenleg 84 tagú a flottánk, amiből csak néhány Boeing típusú. Havonta két új Airbust állítunk forgalomba, s bár ez gyors tempó, de bírjuk" - fűzte hozzá.

Nyereséges társaság

Pénzügyileg stabil az EasyJet. A márciussal zárult első üzleti fél évben 27,3 millió fontra csökkent az adó előtti veszteség az egy évvel korábbi 48,1 millióról. A bevétel 439,7 millió fontra nőtt 372,6 millióról. Ebben az időszakban 10,8 millió utast szállított, 15,9 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt. Az adózatlan nyereség 28 százalékkal, 52 millió fontra csökkent az előző pénzügyi évben. Az eredményt az iraki háború hatása, a versenytárs Go átvételének és integrálásának költségei és más egyszeri tételek terhelték. Az árbevétel 69 százalékkal, 932 millió fontra nőtt, a Go 2002-es átvételének és az utasszám emelkedésének köszönhetően. Capodistrias egyébként úgy véli, hogy organikus fejlődéssel is jó ütemben lehet bővülni, és nem szükséges más versenytársak felvásárlásában gondolkodni. Az EasyJet tavaly csökkentette jegyárait, hogy növelje utasainak számát és javítsa kapacitásainak kihasználtságát. A jegyár átlagosan 6,7 százalékkal csökkent az előző pénzügyi évben, 43,38 fontra. A mostani pénzügyi évben az EasyJet kapacitásának 20 százalékos bővítését tervezi.