A Hochtief perre megy Ferihegyért

2005.12.19. 15:09
Megtámadta az ÁPV Rt. döntését a német Hochtief építőipari csoport a Ferihegyi repölőtér eladásával kapcsolatban. A Hochtief szerint kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a privatizációs eljárás minden követelményét.
A Budapest Airport privatizációs pályázatának egyik vesztese, a német Hochtief építőipari csoport bírósághoz fordult, megtámadva az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. döntését, amellyel a Ferihegyi repülőteret a BAA Plc-nek ítélték oda. Az ÁPV Rt. szerint a szervezet szabályosan és jogszerűen járt el. Donatella Gasser, a Hochtief szóvivője hozzátette: kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a privatizációs eljárás minden követelményét. Ugyanakkor a társaságnál nem kommentálták a budapesti repülőtér üzemeltetési jogát 75 évre megszerző brit BAA Plc megjegyzését, hogy "nincs értelme" a németek pereskedésének. A panaszt már pénteken benyújtották az illetékes budapesti bíróságon, de egyéb részletekkel nem akart szolgálni, annyit mondott csak: "kételyeink vannak afelől, hogy a BAA teljesítette-e az összes kiírási feltételt".

Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója hétfőn az MTI-nek elmondta: tudomásuk volt arról, hogy a német társaság a bírósághoz fordult, ám a kérelem tárgyát nem ismerik. Hozzátette, hogy információik szerint a Hochtiefnek a magyar cégalapítással kapcsolatban vannak kifogásai. Mindhárom befektető alapított célzott rendeltetésű társaságot, amelyet a konzorcium tagjaként bevont. "Ezt az ÁPV Rt. mindhárom pályázónál elfogadta és engedélyezte" - mondta. Hozzátette: "meggyőződésünk, hogy az ÁPV Rt. szabályosan és jogszerűen járt el".

Ez a kereset nem vezet sehová, nézetünk és a magyar kormány nézete szerint teljesen értelmetlen - mondta korábban Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója.

Erős verseny

A Budapest Airport Rt. privatizálásáért folyó küzdelem utolsó szakaszában hárman maradtak versenyben: a briteken kívül a német Hochtief konszernnel fémjelzett konzorcium és a frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport vezette konzorcium. A Fraport a briteket első helyre soroló eredményhirdetés után közölte, hogy ajánlatán nem kíván javítani, akkor sem, ha erre lenne lehetősége, ugyanis - mondták - saját értékelésük szerint a Fraport elment a gazdasági ésszerűség határáig.

A BAA euróban számítva 1,8 milliárdot fizet a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy részvényéért és a vagyonkezelői megállapodásért. A Hochtief kiszivárogtatások szerint korábban, az első pályázaton, 1,64 milliárd eurós ajánlatot tett, és állítólag az volt akkor a legmagasabb ajánlat, azonban a júniusban kezdett első pályázatot az ÁPV október 20-án visszavonta, mert a bíróság a privatizációs kiírást semmisnek mondta ki, a munkavállalók panasza miatt. A második - egyfordulós, zártkörű - pályázatra az ÁPV a korábbi pályázaton legjobb ajánlatokat beadó öt ajánlattevőt hívta meg, de közülük ketten visszaléptek.

Ferihegy a magyar privatizáció történetében az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció.Ferihegyen tavaly 6,46 millió utas fordult meg, ami 28,6 százalékos növekedést jelentett. Az idén 17,5 százalékos forgalombővülést, 7,6 millió utast vártak, de már az első tíz hónapban 27,1 százalékos növekedés mellett közel hétmillió utas fordult meg a repülőtéren. A BAA szerint a ferihegyi repülőtér pénzforgalmi többlete (EBITDA) az idén 68 millió euróra gyarapodik a tavalyi 61 millióról. "Négy és fél éve vagyok a BAA-nél, és ez az első repülőtér, amely megfelel a felvásárlásokkal szemben támasztott összes belső elvárásunknak" - mondta a BAA vezérigazgatója korábban.