Hogyan bukjunk félóra alatt 13 milliárdot?

2007.09.13. 08:13
Félóra alatt 25 százalékot esett, és a padlóra került a román Automobile Craiova árfolyama. A részvényesek nagyjából 50 millió eurót vesztettek, ez 13 milliárdnak forintnak felel meg. Az ügy előzménye, hogy a román kormány nagyon olcsón adta el a cég állami részvénycsomagját a Fordnak. A kabinet nem aggódik, hanem arról beszél, hogy az ország lesz Délkelet-Európa autógyártó nagyhatalma.

A román állam sikeresen értékesítette a craiovai autógyárban lévő részesedését a Fordnak, ám a sikernek nem mindenki örült. A tőzsdén hétfőn – az ajánlat részleteinek megismerése után – meredek zuhanásba kezdtek az Automobile Craiova (AUCS) részvényei.

200 helyett 80 milliót ér?

A papírok alig fél óra leforgása alatt 25 százalékot veszítettek értékükből, az ennél nagyobb veszteséget csak a tőzsde kereskedési kódexében rögzített maximális elmozdulási limit állította meg. Az amerikai autógyártó a 72 százalékos részvénycsomagért a várakozásokkal ellentétben mindössze 57 millió eurót fizetett (ez a teljes céget mintegy 80 millió euróra értékeli), miközben a piac 200 millió euróra taksálta a társaságot. A 25 százalékos esés így 50 millió eurós (265 forint/eurós árfolyamon számolva 13,25 milliárd forintnyi) bukást jelentett a befektetőknek.

A vezetőség kérésére felfüggesztett kereskedés leghamarabb szerdán indulhatott volna meg abban az esetben, ha még aznap nyilvánosságra kerülnek a szerződés részletei, ám erre egyelőre nem került sor. Stere Farmache, a Bukaresti Értéktőzsde igazgatója szerint várhatóan a mai nyitástól lehet ismét a román autógyár papírjaival kereskedni. A Ford ajánlatából kiindulva legalább egy brutális zuhanás vár még az AUCS-tulajdonosokra.

A Fordnak így is sokba lesz

A román kormány és a Ford Motor Co. szerdán írta alá a szerződést az állami tulajdonban lévő Automobile Craiova SA 72,4 százalékának értékesítéséről. Az amerikai autógyártó 57 millió eurót fizet a vállalatért, emellett 675 millió eurós ráfordítással modernizálja annak gyártósorait.

A termelést évi 300 ezer autóra és 300 ezer motorra akarják növelni (tavaly 24 ezer autó és 116 ezer motor készült az üzemben). Az alkalmazottak számát 3900-ról 9000-re emelik. A délnyugat-romániai Craiovában lévő gyárra – amely a rendszerváltás előtt a francia Renault egyik régi modellje alapján Oltcit márkanéven gyártott autókat, majd korábbi Daewoo-modelleket állított elő – egyedül a Ford tett ajánlatot.

A megújuló cégnek a Renault tulajdonában lévő Daciával kell felvennie a versenyt, amelynek 30 százalékos piaci részesedése van az országban. A kormány értékelése szerint az új autógyárnak köszönhetően Románia rendelkezik majd Délkelet-Európa legnagyobb autóiparával.