A GE maradt a legtekintélyesebb

2007.03.19. 08:04
A világ vezető vállalatainak többsége sikeresen állta a sarat tavaly, olykor még a szektorában kedvezőtlenül alakuló feltételek közepette is. A győztes General Electric immár hetedik éve vezeti a listát, amelyet továbbra is az amerikaiak uralnak.

Hetedik éve vezeti a General Electric (GE) a világ legtekintélyesebb vállalatainak listáját, melyet a Fortune magazin tizedszer tett közzé 26 ország 1506 vállalati vezetőjének megkérdezése alapján. A második helyen a Toyota végzett, amely a globális autóipar számára csöppet sem könnyű esztendőben is megőrizte a legjobb nem egyesült államokbeli vállalat posztját, miközben a detroiti hármak drasztikus létszámleépítéssel és gyárbezárással próbálnak a felszínen maradni.

A legjobb tíz közé még egy autógyártó került be: a német BMW, négy helyet ugorva előre a múlt évhez képest. Rajtuk kívül csak egy autógyártó szerepel az ötven cégből álló listán: a japán Honda, amely az egy évvel korábbi 31. helyről a 23.-ra került.

Idén is tovább emelkedett az Apple, amely immár a Microsoftot is megelőzve a világ legtekintélyesebb számítástechnikai vállalata (bár az év elején bejelentette, hogy már fogyasztói elektronikai vállalatnak tekinti magát és a nevét Apple Inc.-re változtatta, elhagyva belőle a Computer szót). A Dell ugyanakkor a tavalyi harmadikról a 27. helyre zuhant az USA értékpapír- és tőzsdefelügyeletének elhúzódó vizsgálata, illetve eladásai csökkenése miatt.

A BMW és a Honda mellett csak a Singapore Airlines és a Nestlé javított korábbi helyén a nem egyesült államokbeli vállalatok közül, bár 15 ilyen cég van az 50-es listán. Egy évvel korábban még 18 USA-n kívüli cég szerepelt a legjobbak között.

A kiskereskedelmi vállalatok között az egyesült államokbeli Target a 12. helyre került, eggyel megelőzve a 2000-ben még első, tavaly tizedik Wal-Martot, amelynek tekintélyén a munkaügyi viták mellett az is rontott, hogy nem kis veszteség árán kénytelen volt kivonulni a német és a dél-koreai piacról. A Wal-Martnak ráadásul újabb jelentős riválisra kell számítania, miután a brit Tesco – a lista harmincadik helyezettje – , komoly expanzióba kezdett az USA-ban.

A tavalyi nagy vesztes, a japán Sony folytatta mélyrepülését: két év alatt 26 hellyel esett vissza és jelenleg a 41. helyen áll, miután sem a PlayStation 3, sem a Blue-ray dvd nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A nagy visszatérők közé tartozik viszont a Boeing, amely jelentős piacot hódított el a nehézségekkel küszködő európai Airbustól és rekordforgalmat ért el, így ismét rajta van a listán, mégpedig a 19. helyen.