Júniusig tart a karácsony

2007.12.19. 14:11
Karácsony előtt a Nagy-Britanniában elköltött 53 milliárd font több mint húsz százaléka hitelkártyás. Sokan nyárig fizetik vissza az ilyenkor felvett hitelt, de vannak, akik még szeptemberben is nyögik.

A karácsonyi ünnepeket megelőző néhány hónap itthon és a világ szinte bármely országában a kereskedők szemszögéből nézve a forgalom csúcspontját, a vásárlók számára pedig a költekezés idejét jelenti. Az elmúlt három évben decemberben csak mindennapi alaptermékekre (élelmiszerek, vegyi áruk, kozmetikai termékek) átlagosan 23 százalékkal költöttünk többet. Az egyéb termékek esetében a volumennövekedés ennél jóval nagyobb volt. A megszorítások közepette azonban jogosan merül fel a kérdés: fenntartható a költekezés, érdemes-e akár a hitelfelvételt is felvállalva egyre többet kiadni?

Egy nemrégiben megjelent brit felmérés szerint a szigetország hitelkártyásainak húsz százaléka még következő év júniusában is az előző év decemberében felhalmozott adósságot nyögi. 10 százalékuknak szeptemberre sem sikerül visszafizetnie a karácsonyi ajándékok és az ünneplés árát, négy százalékuk pedig évről évre görgeti maga előtt a decemberben felhalmozott adósság egy részét.

A probléma nagyságrendjét mutatja, hogy a karácsony előtt elköltésre kerülő 53 milliárd font jelentős hányada, több mint húsz százaléka hitelkártyás költésből származik. Nálunk ez az arány még bizonyosan jóval alacsonyabb, mivel a hitelkártya kevésbé elterjedt. A legtöbben továbbra is a jóval egyszerűbb személyi kölcsönt választják.

A személyi kölcsön könnyen elérhető, mégis költséges megoldás. Ha az alacsony törlesztőrészletekért felvállaljuk a hosszabb futamidőt, évekig nyöghetjük egyetlen karácsony terheit. Érdemes tehát megfontolni, nem jár-e jobban az, aki reálbér-csökkenés idején a családi költségvetés szűkölő korlátjaihoz igazítja költéseit.

A Pénzcentrum nem reprezentatív olvasói felmérése szerint a válaszadók többsége megfontoltan jár el, és inkább csökkenti a karácsonyi ajándékokra szánt keretet, elvetve a hitelfelvétel lehetőségét. A szavazásban résztvevő olvasók 83 százaléka a szűkebb költségvetésre voksolt.

A KMPG felmérése arról tanúskodik, hogy nemcsak a magyar háztartások fogják vissza kiadásaikat, ugyanígy gondolkodnak a britek is. Csupán minden tizedik brit szán többet idén a karácsonyra, mint tavaly. A bevásárlóutcai butikok forgalma visszaesett, az előző év hasonló időszakában mértnél majd négy százalékkal kisebb forgalmat bonyolítanak.

Ez nem jelent egyet azzal, hogy a karácsonyi vásárlások volumene is ilyen mértékben csökkenne, Nagy-Britanniában ugyanis egyre nagyobb szerephez jut az online értékesítési csatorna, merész becslések szerint a karácsonyi ajándékok 87 százalékát ilyen formában szerzik majd be a kinti vásárlók.