Nagy megdöbbenést váltott ki Romániában, hogy a Mercedes Magyarországon építi fel autógyárát. A hónapok óta tartó találgatások, spekulációk és kormány közeli személyek nyilatkozatai arra engedtek következtetni, hogy a Daimler biztosan Romániát választja majd új gyárának helyszínéül.
Egyes román lapok már a gyár leendő helyszínét is tudni vélték. A Ziua de Cluj napilap többször is tényként közölte, hogy az autógyár a Kolozs megyei ipari parkban, az új Nokia gyár mellett, 200 hektáron, 400 millió eurós költséggel, 2011-re épül fel. Egy másik lehetséges helyszínként nemrég Temesvár is szóba került. Mivel a Daimler-csoport a Fehér megyei autóalkatrész-gyártó Star Transmission Cugir tulajdonosaként már jelen van az országban, ésszerűnek látszott, hogy az anyacég leánya mellé költözzön.
Piaci szereplők szerint viszont a német autógyártó listáján Románia végig az utolsó helyen szerepelt, és korántsem volt nyerő pozícióban. Véleményük szerint ennek egyik fő oka a szánalmas infrastruktúra, a fiskális bizonytalanság és a munkaerő állandó fluktuációja.
Ráadásul az olcsó munkaerő sem igazán olcsó már. A jelentős munkaerőhiány miatt ugyanis a vállalatok kénytelenek a béreket és az ehhez kapcsolódó juttatások mértékét egyre magasabb szintre emelni. Akadnak, akik úgy vélik: a galati ArcelorMittalnál, valamint a pitesti-i Dacia-gyárban nemrég lezajlott sztrájkok is fakították a befektetők szemében az országról festett, amúgy sem túl fényes jövőképet.
Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök egy délutáni sajtótájékoztatón újságírói kérdésekre reagálva elmondta: örömmel töltötte el a Renault és a Ford döntése, amikor befektetéseik célpontjául Romániát választották, de ha azt gondolják, hogy az autóipar összes szereplőjét sikerül az országba hozni, nagyot tévednek. A döntés egy vállalatszervezési stratégia része, s nekünk nem szabad a magánszektor döntéseit semmilyen módon befolyásolni - szögezte le Tariceanu.