További Világ cikkek
Tárgyalás a végkielégítésről
Eközben a miniszterelnöki hivatalban megkezdődtek a tárgyalások a szakszervezetek képviselőivel arról, milyen végkielégítést illetve új állást tud ajánlani a Sabena ma már egyetlen tulajdonosa, a belga állam a vállalat 12 ezer dolgozójának. Az alkalmazottak képviselői igen elkeseredetten érkeztek a megbeszélésre Rik Daemsszal, az állami vállalatok miniszterével. Többen gyalázatosnak bélyegezték a kormány tehetetlen és hanyag eljárását a Sabena tönkremenésével, de főleg a dolgozók iránti magatartásával kapcsolatban. A vállalat 150 alkalmazottja kétségbeesésében bírósági eljárást indított a kormány ellen csalárd csőd címén.
Esti csődbejelentés
A Sabena igazgatótanácsa várhatólag az esti órákban jelenti be, hogy nem látja lehetségesnek a légivállalat tevékenységének folytatását és ennek nyomán a brüsszeli cégbíróság mondja ki szerdán a felszámolási eljárást. Eddig kiszivárgott tervek szerint a Sabena járatainak egy részét átmentik egyik leányvállalatához, a DAT-hoz, de reménnyel biztató befektető eddig nem jelentkezett sem Belgiumban, sem külföldről egy új belga légitársaság létrehozásához.
A Virgin sem segít
Az olcsó járatokat üzemeltető Virgin Express éppen kedden jelentette be, hogy nem sikerült megállapodnia a Sabenával, s kiszáll a belga cég egyes részeinek átvételéről folytatott tárgyalásokból. A szakma a Virgin Expresst tekintette az utolsó olyan lehetséges kapaszkodónak, amely a Sabenát valamilyen formában még a felszínen tarthatta volna. A brit Virgin zenekiadói, üdítőitalgyártó, pénzügyi és légközlekedési birodalom részét képező légitársaság új céget alakított volna a Sabena bizonyos részeiből, kedden azonban közölte: most már más tervei vannak, s inkább saját új járatokat indít Brüsszelből.
Befektetője sorsára jutott
A Sabena egy hónapon belül a második patinás európai légitársaság, amely jelen formájában a megszűnés szélére került. A múlt hónapban a belga cég egykori fő stratégiai befektetője, a svájci Swissair jutott csődbe méltatlan körülmények közepette; a Swissair gépeit a végén már nem szolgálták ki üzemanyaggal az adósságok miatt, s ugyancsak a ki nem fizetett tartozások fejében több repülőtéren időlegesen le is foglalták a cég néhány repülőgépét. A Swissair maradványai felett azóta is folyik az alkudozás a svájci állam és a bankok között.
A Sabena csődjét nem kis részben a Swissairé okozta, a svájci vállalat ugyanis szeptemberben már nem tett eleget feltőkésítési kötelezettségének a belga állammal felesben tulajdonolt érdekeltségében.