Vége a készpénz korának

2007.03.26. 14:15
Az európai betéti kártyabirtokosok háromnegyede kedvezően fogadná, ha már meglévő kártyáját egész Európában egységesen használható plasztikra cserélnék - áll a MasterCard megbízásából készült tanulmányban.

A felmérés rámutatott, hogy tízből nyolc fogyasztó szeretné, ha betéti kártyáját a saját országában megszokott feltételekkel használhatná bárhol Európában. A felmérésben a KRC Kutatóintézet háromezer belga, francia, német, holland, lengyel és angol kártyabirtokost kérdezett meg.

Egy korszak vége

Mi az a SEPA?
A SEPA területén élő állampolgárok, az itt működő szervezetek és egyéb gazdasági szereplők (nemzeti határokon belül és kívül) tartózkodási helyüktől függetlenül euróban fizethetnek ugyanazon alapfeltételek, jogok és kötelezettségek mellett. A SEPA hatással lesz az euróövezetben minden banki kapcsolattal rendelkező állampolgárra, kereskedőre, közhivatalra és vállalatra, miként a fizetési üzletág összes résztvevőjére is. 2008. január 1-jétől az Európai Központi Bank (ECB) olyan fizetési rendszert kíván bevezetni, amely korszerűsíti a bankkártyatípusokat és lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy kihasználják a SEPA működésének minden előnyét az eurózónába tartozó országokon belül végrehajtott tranzakciók során.

Egyre több ember ismeri fel a betéti kártya előnyeit, és fordít hátat a készpénz mindennapi használatnak - mondta Javier Perez, a MasterCard Europe elnöke. A kutatás szerint az európai kártyabirtokosok egyetértenek abban, hogy a 10 és 199 euró közötti kifizetésekhez a betéti kártya a legmegfelelőbb eszköz, ezen összeghatáron felül pedig a hitelkártya nyújt ideális megoldást.

Ismerve a küszöbön álló változásokat, elmondhatjuk, hogy a készpénz korának végéhez értünk, és eljött a bankkártyák ideje - jelentette ki Javier Perez. Az embereknek megadatik a lehetőség, hogy egész Európában ugyanolyan kényelmesen és biztonságosan használják bankkártyáikat, mintha azt saját országukban tennék, a minimálisra csökkentve a készpénzhasználatot, amelynek átlagos költségei jelenleg meghaladják a 100 euró/fő éves összeget.

Európában tíz betéti kártyatulajdonosból kevesebb, mint egy (9 százalék) hallott már a SEPA kártyairányelvek szerint bekövetkező változásokról, ami azt mutatja, hogy a jelenleginél jóval többet kell tenni az elképzelés megismertetéséért. A tájékozottság szintje az átlagosnál még alacsonyabb Hollandiában (2 százalék), Franciaországban (3 százalék), az Egyesült Királyságban (5 százalék), Németországban (5 százalék) és Belgiumban (8 százalék). A vizsgált országok közül legutóbb csatlakozott Lengyelország esetében háromból egy (29 százalék) ember hallotta már a SEPA kifejezést, de ebben a körben is csak igen kevesen (9 százalék) mondhatják el, hogy ismerik az egységes európai fzetési övezet szerint bekövetkező változások részleteit. Az alaposan tájékozottak aránya az összes vizsgált európai országban kevesebb, mint 1 százalék.

Miután a felmérésben résztvevőket tájékoztatták a SEPA előnyeiről, a válaszadók kétszer olyan nagy számban vallották, hogy szívesen használják bankkártyájukat külföldön is a kiskereskedelmi termékek (üzemanyag, élelmiszerek, tartós fogyasztási cikkek) vásárlására, illetve éttermi fogyasztás kiegyenlítésére. Mindez azt mutatja, hogy a bankkártyás fizetést érintő változásokról folyatott felvilágosító program növelheti a betétikártya-használatot.

A kutatás rámutatott, jelenleg tíz kártyabirtokosból négy (38 százalék) fizet szívesen az üzemanyagért betéti kártyájával külföldi utazások alkalmával, ám a SEPA életbe lépését követően ez az arány előre láthatólag tízből hétre (68 százalék) nő.

Kényelem és biztonság

A fogyasztók szívesebben nyúlnak a zsebükbe a betéti kártyájukért, mint a készpénzükért, hiszen tízből nyolc (80 százalék) megkérdezett szerint a kártyahasználat kényelmesebb, háromból két (67 százalék) válaszadó szerint biztonságosabb, mint a készpénzes fizetés.

A kutatási eredmények valóban arra utalnak, hogy a készpénz kora lejárt, és igazolják a betétikártya-kibocsátás tavaly megfigyelt növekedését, amely 287 millió kibocsátással a Maestro márkajelzésű kártyák 5,7 százalékos gyarapodását hozta 2006-ban.

A MasterCard szerint az európai fogyasztók egyre gyakrabban használják bankkártyáikat. Tízből négy betétikártya-birtokos mondja azt, hogy többször használja kártyáját, mint az előző évben. A válaszadóknak csak nyolc százaléka nyilatkozott úgy, hogy csökkentette a kártya használatát.