Szerbia egyedül építi meg az észak-déli autópályát

2008.09.10. 15:22
Szerbia fel fogja mondani az Alpina-Porr osztrák konzorciummal kötött koncessziós autópálya-építési szerződést, és egyedül épít a magyar határtól a macedón, illetve a bolgár határig autópályát, jelentette be Mladjan Dinkic szerb miniszterelnök-helyettes, gazdasági miniszter.

Az autópálya-építés ügye másfél éve húzódik – tavaly tavasszal írták alá a koncessziós szerződést az Alpina-FCC osztrák-spanyol konzorciummal a magyar határtól a délnyugat-szerbiai Pozsegáig tartó pályáról. A munkálatok azonban nem kezdődtek meg, mert a konzorcium nem kapta meg a Deutsche Banktól a beígért bankgaranciát.

Némi huzavona után a spanyolok visszaléptek a vállalkozástól, a Porr cég vette át a helyüket, és az így osztrákká vált konzorcium újabb követeléseket támasztott a szerb kormánnyal szemben, amelyeket az teljesíthetetlennek tartott. Azt igényelték például, hogy ha nem lesz akkora forgalom az új úton, mint remélik, akkor Belgrád pótolja ki a számított és a tényleges koncessziós bevétele közti különbséget.

Ezután merült fel a szerződés megállapodásos felbontásának lehetősége, amelybe az osztrákok akkor mennének bele, ha 220 millió euróért megépíthetnék a magyar határtól Újvidékig tartó autópályát. Belgrád ezt is elutasította, mert szakértői becslések szerint a jelenlegi autóút pályává alakítása legföljebb 150 millió euróból megoldható.

A teljes terv, amelynek megvalósítására Szerbia vállalkozni akar, Mladjan Dinkic szerint 1,66 milliárd euróba kerül, és a Salzburgtól Ljubljanán, Zágrábon és Belgrádon keresztül a Görögországi Thesszalonikiig tartó, 10-es európai korridor szerbiai szakaszának és leágazásainak megépítését jelenti. Mivel a Horvátországból érkező pálya a dél-szerbiai Leskovacig kész, az onnan a macedón határra vezető pályaszakaszt, a Nistől Szófia felé haladó leágazás szerb részét, illetve a magyar határtól Újvidékig tartó pályát kell megépíteni (Újvidéktől Belgrádig kész a pálya), továbbá a Belgrádot elkerülő, az Újvidékről és Zágrábból jövő utakat a délre tartóval összekötő pályaszakaszt, amelynek több mint a fele már szintén megvan.

A miniszterelnök-helyettes szerint mindezzel másfél év alatt végezni lehet. Ami a finanszírozást illeti, Belgrád 400-400 millió eurós hitelt vár a Világbanktól és az Európai Beruházási Banktól, 150 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD), 100 millió euró adományt az autópálya megépítésében erősen érdekelt Görögországtól, 610 millió eurót pedig saját privatizációs bevételeiből költ a beruházásra.