Nyúljon a zsebébe, ott van a bankolás jövője
A KPMG által publikált Global Mobile Banking Report szerint 2019-ig megduplázódik, azaz 1,8 milliárdra nő világszerte azoknak a száma, akik a mobiltelefonjukat bankolásra is használják. A bankok szempontjából ez azt jelenti, hogy aki tartani akarja a versenyt, annak ideje digitális megoldásokban gondolkodni. Ezzel persze az ügyfelek járnak a legjobban, hiszen egyszerűen intézhetik majd pénzügyeiket, és sokkal hatékonyabban tájékozódhatnak arról, mi történik a számlájukon.
Előre a jövőbe: bank költözik a telefonunkba
Az applikációk megjelenése a banki szolgáltatásokat érintő változások közül az egyik legfontosabb. Egy olyan szemléletváltáshoz és szolgáltatásreformhoz vezethet, ami lehetővé teszi a pénzügyek nyíltabb, közvetlenebb vagy egyszerűen csak innovatívabb, modernebb intézését. A jövőben akár az is lehetségessé válna például, hogy egy elektronikai üzletben „megmutatjuk” egy telefonos appnak azt a tévét, amit kinéztünk, az adott alkalmazás pedig nem csak információkat adna a készülékről, de – ismerve a pénzügyeinket – azonnal felvázolná az esetleges hitellehetőségeket is.
Ahhoz azonban, hogy eljussanak a hasonló megoldásokig, még több fontos kihívással is meg kell küzdeniük a bankoknak. Először is nyitottabbaknak kell lenniük az informatikai fejlesztések irányában azért, hogy meglévő szolgáltatásaik digitális csatornákon is elérhetőek legyenek, az újragondolt folyamatok pedig megfeleljenek a szigorú biztonsági és adatvédelmi követelményeknek. Mindezt persze gondosan megalkotott felhasználói élmény mellett.
Július 18-tól könnyebb lehet az életünk
Természetesen Magyarországon is nő az igény az innovatív banki megoldások iránt. A 2015-ben az „Év Leginnovatívabb Bankja” díjat elnyert Erste Bank is elkötelezett a digitális fejlesztések irányában. Ezzel kapcsolatos újdonság, hogy az eddigi két mobil alkalmazás, az Erste MobilePay és az Erste Sorszámhúzó applikáció mellé július közepétől elérhetővé vált az Erste MobilBank alkalmazás is az iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokra. Egri Szilvia, az Erste Digitális Csatornák osztályvezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy egyre nagyobb az igény az ügyfelek részéről, hogy a banki szolgáltatásokat ott és akkor érjék el, ahol és amikor éppen szükségük van rá. Éppen ezért ők megadják erre a lehetőséget azon az eszközön, ami tulajdonképpen mindig kéznél van: a mobiltelefonon. „A MobilBankkal a célunk a mindennapi bankolás támogatása. Fontos, hogy az ügyfél gyorsan megtalálja, amit keres, és néhány érintéssel el is tudja intézni, amit szeretne” – tette hozzá.
Hitelt ugyan továbbra sem fogunk tudni felvenni okostelefonon, és új számlacsomagot se tudunk választani, de bármikor ellenőrizhetjük számlaegyenlegünket, indíthatunk forint átutalást vagy saját számlák közti átvezetést, de Díjnetes számláinkat is kifizethetjük. És végre egy applikáció, ami nincs túlbonyolítva! Az új MobilBank fejlesztésekor fő szempont volt az egyszerűség és az átláthatóság. Az alkalmazás nyitóképernyője testre szabható. A widgetek formájában megjelenő funkciók sorrendje változtatható, hogy az ügyfél a leggyakrabban használtakat a képernyő tetejére húzhassa, és tetszőlegesen így bejelentkezés után rögtön megtalálja a legfontosabb információkat. A felhasználó számára kevésbé fontos widgetek lejjebb sorolhatóak, de akár törölhetőek is.
Bankolás metrón ülve, sorban állva, vagy hason fekve a Balaton partján
A MobilBank egyébként – ahogy említettük - már a harmadik letölthető Erstés applikáció a korábban bevezetett Erste Sorszámhúzó és Erste MobilePay alkalmazások mellett. A Sorszámhúzó alkalmazás segítségével az ügyfelek anélkül tudnak sorszámot húzni a számukra megfelelő bankfiókba, hogy fizikailag a helyszínen lennének: az app megjeleníti a felhasználó sorszámát, valamint a várakozók létszámát is, így könnyebben tervezhető az ügyintézésre szánt idő. A MobilePay elnevezésű alkalmazás használatával pedig forint alapú Erste betéti-, vagy hitelkártyánkkal számos fizetési tranzakció elvégezhető, például lehetséges a csekkbefizetés, de vásárolható autópálya-matrica, vagy könnyen rendezhetők a parkolási költségek. Ugyanakkor a MobilePay különlegessége, hogy akkor is lehetséges az utalás, ha nem tudjuk a partner számlaszámát, csak a telefonszámát.
A bankolás jövője tehát az okostelefonos lehetőségekben rejlik. Mert ki ne szeretné például azokat a holtidőket is hasznosan tölteni, amik akarva, akaratlanul is jelentkeznek az életében. És ha már ez ellen nem tudunk tenni semmit, miért ne alkalmazkodnánk, és csekkolnánk például az egyenlegünket a metrón, esetleg olvasnánk el a banktól kapott leveleinket a bolti sorban állva. Vagy igen, indítanánk utalást a Balaton partjáról. Július 18-tól a banki tranzakciókra aligha lehet mondani, hogy bonyolult lenne. Erste MobilBankkal legalábbis biztosan nem.