A vandalizmus miatt került padlóra a világ nagyvárosai előtt eddig áhított példaként szereplő Velib, a párizsi bringakölcsönző rendszer. A Velibet üzemeltető cég, a JCDecaux új finanszírozási rendszert akar, mert a jelek szerint magánvállalkozásként egyedül nem tud megbirkózni a kerékpárok javításának és pótlásának óriási költségeivel.
Az eddig jól kitalált és jól működő rendszerként számon tartott kölcsönzőről a Le Parisien derítette ki, hogy másfél éves rövid karrierje véget ért, és elképzelhető, hogy állami segítség nélkül nem tud tovább működni. JCDecaux vezérigazgatója, Remi Pheulpin a lapban bevallotta, hogy az indulás óta szinte az egész, 20 ezer darabos flottát le kellett cserélni. Több mint 7 ezer biciklit elloptak, a csere és a pótlás a mintegy 400 eurós darabáron számolva 8 millió euróba került, és ehhez még hozzájön a szintén jelentős kiadást jelentő javítási költség. Pheulpin szerint a fennmaradáshoz át kell alakítani a cég üzleti modelljét.
A párizsi cég problémái megakaszthatják számos metropolis próbálkozását, hogy a Velib szisztémáját adoptálva saját biciklikölcsönző hálózat kiépítésével csökkentsék a gépjármű-forgalmat.
A Velib-bringák a Youtube-os videók tanúsága szerint valóban népszerűek az utcai trükközések gyakorlásához. Az ingyen vagy csupán néhány euróért kölcsönzött gépekkel nyilván olcsóbb lépcsőzni, ugratni, mint egy sajáttal. Pedig a normális használatra is van igény: a Velib gépeit a 2007-es indulás óta 42 milliószor kölcsönözték ki, és a biciklik átlagosan 10 ezer kilométert futottak évente.
Rovataink a Facebookon