Két évet kell várni a bérbiciklikre
Budapesten is bevezetik az európai nagyvárosokból jól ismert bérbicikli-rendszert, jelentette be Nyáry Krisztián kommunikációs vezető a főpolgármesteri kabinet döntését. A közösségi biciklibérlés lényege, hogy a városban 300-600 méterenként gyűjtőpontokat állítanak fel, ahova első körben összesen 800-1200 kerékpárt helyeznek ki. A párizsi és bécsi minta alapján kizárólag ezeken a pontokon lehetne felvenni és visszaadni a bicikliket.
Aki bérelni szeretne, annak regisztrálnia kell majd magát, és egy alacsony előfizetési díjat fizetnie, ami mellé jön a bérleti díj a használat függvényében. Ez az összeg annál alacsonyabb, minél rövidebb ideig használ valaki egy adott biciklit, ezzel tudják garantálni, hogy a kerékpárok gyorsan vándorolnak a bérlőik között. Az első fél óra valószínűleg ingyenes lesz.
A főpolgármesteri kabinet döntése még csak elvi döntés, a részleteket csak ezután dolgozza ki a Parking Kft., a főváros közlekedésszervezéssel foglalkozó cége. Így arról sem született még meg a döntés, hogy a város mely területeit akarják lefedni. Első körben várhatóan a Nagykörúton belüli részekre telepítik a gyűjtőpontokat, de szó van még a Duna partján futó bicikliútról a Szabadság híd és a Petőfi híd között, illetve a szigeti bejáróról, hogy a Margitszigeten is lehessen bringázni.
Felmerült még a vonatpályaudvarok bevonása, hosszabb távon pedig kiterjeszthetik a területet a Bartók Béla út és a Margit körút vonaláig, így Buda belső részein is lehetne használni a bérbicikliket. Első körben 6 négyzetkilométert fednek le, ezt a területet 23 négyzetkilométerig növelik.
Az üzemeltetés módja sem alakult ki még véglegesen, úgy tudjuk, a főváros nem csak magántőkét akar bevonni. Budapest költségvetése tartalmaz forrást a kerékpáros közlekedés fejlesztésére, amihez persze el is kéne fogadni a jövő évi költségvetést. A beruházás 90 százaléka megoldható EU-s támogatásból, amire még pályázni kell, és meg is kell nyerni, a részvételről tavasszal dönthet a fővárosi közgyűlés. A beruházás 1,2 milliárd forintba kerülne, így az önrész várhatóan 100-200 millió forint lehet.
László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a rendszer üzemeltetését kizárólag piaci alapon tudja elképzelni, mert ha EU-s vagy fővárosi alapból finanszíroznák, gazdátlan lenne, és egy éven belül tönkremenne. László János szerint a bérbicikli-rendszer amellett, hogy kiegészítené a tömegközlekedést, hatalmas lökést adna a biciklis kultúra fejlődésének.
A rendszer indulásáról azt mondta, hogy a tervek alapján már készen állna minden 2010 őszére, de várhatóan megvárják inkább a következő tavaszt, a biciklis szezon indulását, jelenleg tehát 2011 tűnik reálisnak.
Egy, a közelmúltban végzett felmérés szerint a budapesti lakosok 40 százaléka nyitott arra, hogy minden nap biciklire üljön, további 20 százalék kerékpározna szabadidejében. Összesen tehát a fővárosiak 60 százaléka az, akik potenciálisan használnák a bérbicikliket.
Rovataink a Facebookon