Húszezer forintos pénzbírság lesz a vége, ha a tilalom és az erőteljes rendőri felügyelet ellenére valaki mégis arra ragadtatja magát, hogy a lezárt Margit híd járdáján felül kerékpárjára.
A bringaúttábla eltűnt. Hétfő óta minden nap folyamatosan este 20-21 óráig 4-5 rendőr posztol a hídon, hogy megakadályozza a kerékpározást. A rendőrök nemcsak a hídfőknél és a szigeti bejárónál őrködnek leszállítva a nyeregből az érkezőket, hanem félúton a hídon is, hogy kiszűrjék azokat, akik menet közben elvesztették a türelmüket.
A posztoló rendőrök szerint elég sokan próbálják kijátszani a tilalmat. Saját tapasztalataink szerint azonban nem a szabályszegés a jellemző, elenyésző a hatósági felszólítás után is kerekezők aránya.
A türelmetlenség viszont fokozott, hiszen hétköznapokon sokszor több kerékpártoló tartózkodik a hídon, mint gyalogos. Ráadásul a városközpontban a Margit hídihoz hasonló a helyzet a Lánchídon és az Erzsébet hídon is, ahol az autóforgalom miatt a kerékpárosok nagyobb része szintén a járdán osztozkodik a gyalogosokkal. Az Erzsébet hídon a buszsáv miatt meg nemcsak hogy életveszélyes az úttestet választani, hanem szabálytalan is.
A BRFK szóvivője azt mondta, hogy egy hétvégi baleset, a zsúfoltság, és a mopedek megjelenése indokolta a keményítést, a szűkös helyen csak önmérséklettel, és kölcsönös kompromisszumokkal lehet megoldani, hogy ne legyenek további problémák. Tafferner Éva szerint az a szóbeszéd nem igaz, hogy a kivitelezők kérésére hamarosan a kerékpárt gyalogosan tolókat is kitiltanák a hídról. A szóvivő elmondta, hogy büntetés viszont lesz: aki a tilosban kerékpározik, 20 ezer forintos helyszíni bírságra számíthat.
A fővárosi önkormányzat a rekonstrukció kezdete előtt sem akarta megengedni a kerékpározást, mert szerintük ezt a közlekedési szabályok tíltják. A szokásjog alapján azonban pár napja a gyalogosok és a kerékpárosok még közösen használhatták a déli járdát. (A Szabadság híd nemrég befejezett felújítása alatt például néhány beruházói próbálkozás ellenére végül mégsem sikerült a kerékpározás teljes betiltása.)
A főváros álláspontját nagy megrökönyödéssel fogadta László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. László szerint a kezelő, tehát a fővárosi önkormányzat minden további nélkül kijelölhetett volna gyalog-, kerékpárutat a hídon is, mint ahogy ezt megtette például a rakparton, és még számos helyen a városban, ahol lényegében hivatalos jóváhagyással használja mindkét tábor ugyanazt az aszfaltcsíkot. Ez a kezelő joga. Arra hivatkozni, hogy a KRESZ szerint szabálytalan a járdán való biciklizés, farizeus duma - szögezte le a klubelnök. A KRESZ aktuális szabálya amúgyis megengedné a kerékpározást, hiszen „lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, … kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni”.
A hétvégén tévéhíradós történet lett abból, hogy egy biciklis elsodort egy gyereket, ezért a rendőrség úgy döntött, a médiafigyelem középpontjába került átkelőn betartatja a KRESZ-t. Szabályos kerékpárút csak négy Duna-hídon van.
Rovataink a Facebookon