Veszélyben a bérbicikli-rendszer
Majdnem egy év telt el azóta, hogy a főpolgármesteri kabinet úgy határozott, Budapesten bevezetik a bérbicikli-rendszert. Elvileg az ügy sínen van, vagyis kéne lennie: léteznek konkrét tervek, megvannak a források, most mégis veszélybe került a megvalósítás.
Az 1,3 milliárdos beruházás előkészítését végző és amúgy 100 százalékos fővárosi tulajdonban lévő Parking Kft.-nek csütörtökig, március 25-ig kellett volna leadni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a kétkörös pályázat második részét, a részletes projekttervet.
A kormány már tavaly szeptemberben kiemelt projektté nyilvánította a közösségi kerékpáros rendszert. Ennek előfeltétele volt, hogy a főváros projektgazdaként előzetes tervet (ennek elkészítésével bízták meg a Parking Kft.-t) nyújtson be az NFÜ-höz, ahol elbírálták a pályázatot, és támogatásra javasolták a kormánynak.
Azzal, hogy a pályázat második körének határidejét a Parking Kft. nem tartotta be, a beruházás megvalósulása vált kérdésessé. A csúszás oka, hogy a fővárosi közgyűlés március 11-i ülésén elnapolták a Parking Kft. pénzügyi problémáinak megoldásáról szóló javaslatot, enélkül viszont a társaság nem tud érdemben pályázni az uniós és kormányzati pénzből származó 900 millió forintos támogatásra.
Volly György, a Parking szóvivője szerint a társaság folyamatosan egyeztet az NFÜ-vel, így ha gyorsan döntés születik, nem lesz gond a támogatással. Úgy véli, van esély arra, hogy a frakciók megszavazzák, legalábbis az előzetes egyeztetéseken ezt jelezték. Ha mégsem, akkor bedől a projekt.
A március 11-i közgyűlésen szóba került az is, hogy ha a Parking pénzügyi helyzetét nem sikerül javítani, a bérbicikli-rendszer megvalósítását átviszik egy másik közszolgáltatóhoz, a BKV merült fel lehetőségként. A BKV aktuális ügyeitől eltekintve ennek az lenne a hátránya, hogy a részletes projektterv elkészítése időigényes, így a már amúgy is elcsúszott határidő még tovább tolódna, és szintén veszélyeztetné a megvalósulást. A BKV-val egyébként folytak erről egyeztetések.
A bérbicikli-rendszer sorsa most tehát azon múlik, hogy a következő fővárosi közgyűlésen, jövő szerdán a képviselők megszavazzák-e először a Parking megmentését, és utána rábólintanak-e a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszerről szóló előterjesztésre. A Kerékagy birtokába jutott dokumentumból az derül ki, hogy az NFÜ által szabott utolsó határidő a részletes projektterv leadására április 30. Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a közgyűlésen most rábólintanak, lesznek bérbiciklik, ha nem, akkor nem.
Forrásaink szerint a beruházás előrehaladásának az se használ, hogy kiesett Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes, aki elég erős volt ahhoz, hogy a bérbicikli-rendszer megvalósulását gyorsítsa. Hagyó úgy számolt, hogy a biciklikre már 2010 szeptemberében fel lehet ülni, bár már a kezdetekkor látszott, hogy ez a határidő nem tartható.
Rovataink a Facebookon