Tilosba lehet behajtani szabályosan

2010.04.24. 09:16

 

Az egyirányú forgalommal szembe kerékpározás engedélyezése heves ellenzést váltott ki a gépkocsivezetőkből az év elején. Néhány napja megnyílt az első budapesti belvárosi utca, ahol alkalmazták a KRESZ adta új lehetőséget. Beszólásokat viszont még kierőletni sem lehetett.

Hiába volt a provokatív szemkontaktus a szélvédőn keresztül a sofőrökkel, a szűkös hely ellenére minden szembejövő autós igyekezett udvariasan kitérni. A Petőfi Sándor utcát a jelek szerint a gépkocsivezetők nem érzik még saját területüknek, elbátortalanítja őket, hogy a felújításnál az úttestet egy szintbe hozták a járdával, és rengeteg forgalomlassító műtárgyat helyeztek ki.

Az is lehet, hogy a KRESZ januári módosítása óta a többség hozzászokott a jelenséghez, hiszen az elvi szigor ellenére Budapest szerte meglehetősen elterjedt már az egyirányú utak és utcák innovatív használata. Különösen a belvárosban, ahol az utcák többsége ilyen.

Az új KRESZ-szabály – bár nem ez ment át a köztudatba – csak azt engedélyezte, hogy a külön kiegészítő táblával jelzett egyirányú utcákban lehessen szembe kerekezni az autóforgalommal. De ott sem össze-vissza, hanem az úttest jobboldalán. Ha nem lenne jobbra tarts, akkor az utcát hagyományos módon használó kerekesek dolgát nehezítenék meg a szemből érkezők.

Az autósok korábban azért reklamáltak, mert szerintük az átlagvezetők sem számítanak a rossz irányból érkező kerékpárosra. Pedig erre számítaniuk kell, hiszen az engedélyezett helyen az egyirányúsítás kezdeténél kihelyezett kék táblára is ki kell rakni a kivételt jelző kiegészítő táblácskát.

egyiranyu.png

 

Az összeütközés veszélye a bringások tapasztalatai szerint az utcasarkok közelében növekszik. Az egyirányú utcák kereszteződésénél azért zavarsoabb a koreográfia, mert a szabályosnak tekinthető nyomvonal is okozhat konfliktust. Az egyirányú utcába való lendületes bekanyarodásnál hirtelen az autós látómezejébe kerül egy szemből érkező kerékpár, és ettől rendszerint megijed. A dilemma az, hogy nagyívben kanyarodva úszhatja meg könnyebben a biciklis a veszélyhelyzeteket, vagy kis ívben, amikor szabálytalan.