A kerékpárpiac szereplői sokáig abban reménykedtek, hogy haszonélvezői lehetnek az Európát sújtó gazdasági recessziónak. Nem így lett: az unióban egy év alatt több mint félmillióval esett a kerékpáreladások száma. Az elektromos kerékpárok viszont kurrens termékeknek bizonyultak, Németországban 33 százalékkal többet vettek belőle.
Megközelítette az egymilliós határt az unió országaiban az elektromos kerékpárok eladásának száma 2010-ben. A piaci összesítések szerint az elektromotoros meghajtással kiegészített biciklik népszerűsége töretlenül nő.
Magyarországon is jelentősen bővültek az eladások. A fővárosban ugyan még a megnövekedett kerékpárforgalom ellenére sem mindennapi látvány az e-bike, vannak azonban vidéki városok, főként az Alföldön, ahol elszigetelten ugyan, de divat lett az olcsó kategóriás, kínai import kerékpár. Ezek a típusok nem a sportcentrikus közönséget célozzák, leginkább azzal teszik magukat vonzóvá, hogy amíg az akku bírja, az utasnak egyáltalán nem kell pedálozni.
A kerékpározást a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjai alapján propagáló közönség lassan kénytelen elkönyvelni, hogy a környezetet erősen terhelő, különféle akkumulátorokat használó e-bike egyre népszerűbb közlekedési eszközzé válik, és egyre nagyobb részt hasít ki a piacból. Kínában és Japánban már az összeg eladott kerékpár felét-harmadát ezek a hagyományos kerékpároknál kétszer-háromszor drágább gépek teszik ki.
A legnagyobb európai piacon, Németországban tavaly 5 százalékos részesedést ért el az e-bike, de növekedési trendek alapján úgy számolnak, hogy az évtized végére már minden ötödik eladott bicikli elektromos lehet. Nem idegenkednek a motoros kerékpároktól Hollandiában sem. A kerékpáros reneszánsz példaországában 2010-ben az összes hagyományos típus eladási számai estek, az elektromos kerékpáré viszont 8 százalékkal nőtt. A prognózisok szerint az idén 300 ezer új darab találhat gazdára Hollandiában.
Egy friss amerikai tanulmány egyébként azt állítja, hogy a környezetterhelés ellenére az e-bike 16-szor energiahatékonyabb, mint egy SUV, és egy normál személyautónál pedig 12-szer jobb.
A piaci adatok szerint az EU 27 tagállamában tavaly kevesebb mint 18,6 millió kerékpárt adtak el, egy évvel korábban még a 19,1 milliót, 2008-ban pedig a 20,4 milliót is meghaladta az eladott biciklik száma.
Rovataink a Facebookon