Szegeden lesz az első magyar közbicikli-rendszer
Márciustól az országban elsőként Szegeden valósul meg a mindenki számára elérhető városi kölcsönbicikli-rendszer, írja a szegedcafe.hu.
A város 12 pontján 70-80 kerékpár áll majd a szegediek rendelkezésére, további 20-30 pedig a cégnél lesz arra az esetre, ha szervizelés miatt valamelyiket ki kellene vonni a forgalomból. Az árakat a tavalyi elképzelések óta nem változtatták meg, így az ingyenes regisztráció után 200 forintba kerül majd egy óra, 800 forintba pedig egy egész napos használat. A számlázás óra alapú, ám ha valaki egy nap 4-nél több alkalommal kölcsönöz bringát, akkor sem kell egy nap 800 forintnál többet fizetnie.
Biztonságiak az elkalandozók ellen
A könnyített vázas kerékpárok kerekei tömör gumiból lesznek. A lopások ellen GPS-szel szerelték fel a bringákat, így nyomon lehet követni, melyik jármű épp hol van. A használati zóna a a körtöltésen belül lesz. Kölcsönözni csak működő mobilszámmal lehet majd, így ha valaki esetleg a körtöltésen kívül kerekezik, a központból ötször hívják a megadott telefonszámot, hogy figyelmeztessék. Ha ennek ellenére sem venné fel a felhasználó a telefont, akkor az őrző-védő szolgálat a jeladó segítéségével megkeresi a kerékpárt.
A Nyugat-Európában működő rendszerhez képest különbség, hogy a szegedi közbiciklirendszert nem a város, hanem a projektet kivitelező cég üzemelteti. A Sund Magyarország Kft. több mint 45 millió forintos támogatást nyert el a Dél-Alföldi Regionális Operatív Program pályázatán, melyen egy nemzetközi szintű kerékpár-kölcsönzési szolgáltatás kialakítását tűzték ki célul. Az eredeti tervek szerint már 2012. szeptember 30-án elindították volna a szolgáltatást, menet közben viszont kiderült, a rendszer felállítása több időt igényel, mint azt elsőre gondolták, így 2013 márciusáig elhalasztották a startot.
Nem a tömegközlekedés alternatívája
A projekt a Budapestre tervezett rendszertől is különbözik, itt a célcsoportot ugyanis a turisták adják. Így a rendszer csak reggel 6 órától 21 óráig működik. A kölcsönzéshez a City Bike weboldalán kell majd regisztrálni, aminél minden felhasználó egyedi azonosítót, valamint egy kódot kap, amivel ki tudja nyitni a kerékpár zárját, a fizetés pedig automatikusan az ügyfél bankszámlájának terhelésével történik meg. A rendszer nem a tömegközlekedés kiegészítéseként kíván működni.
Ahogy arról írtunk, A budapesti rendszer 1000 biciklivel indul majd a belváros 10 kerületét lefedő területen. A 13 négyzetkilométeres területen 75 állomás lesz, ami közepes sűrűségűnek számít. Három állomástípus lesz: 15, 22 vagy 30 kerékpárral. A dokkolópontok a nagyobb közlekedési csomópontok, jellemző úticélok környékén lesznek. A fő cél nem a kikapcsolódás, így a Margitszigetre és a Városligetbe csak 1-1 állomást terveztek.
A főváros 2011 augusztusában aláírta a támogatási szerződést az NFÜ-vel, amelynek értelmében az 1,1 milliárdos projektet 900 millió forinttal támogatja az EU. A tervek szerint 2013 augusztusában már használhatjuk a kölcsönző rendszert.
Rovataink a Facebookon