Nagyon másért ülnek biciklire Budapesten, és vidéken
Míg tavaly országosan 40 százalék körül stagnált, Budapesten egyértelműen nőtt a biciklivel közlekedők aránya: a 2012-es 11 százalék után 2013-ban a négy adatfelvétel során a megkérdezettek átlagosan 17 százaléka mondta azt, hogy legalább egyszer biciklizett az elmúlt 14 napban – derült ki a TNS Hoffmann 1 000 fős reprezentatív felméréséből, amelyet a Magyar Kerékpárosklub részére készített.
A budapestiek nemcsak többen, hanem egyre gyakrabban is ülnek biciklire: akik saját bevallásuk szerint biciklivel járnak, azok átlagosan 14-ből 5,3 napon tesznek így (2012-ben ez a szám még 4,7 volt).
A 2011 óta negyedévenként, eddig összesen 16 adatfelvétellel végzett kutatás tavalyi eredményeiben nem is igazán ez a szembetűnő, hanem az, hogy a budapesti és az országos biciklihasználat mind számokban, mind a biciklivel járók társadalmi összetételében markánsan eltér egymástól, és igazán semmi sem utal arra, hogy ez a különbség csökkenne.
Ahogy László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke fogalmazott:
ezért alapvetően más okból ülnek biciklire. Ez a civil szervezet számára is felveti azt a kérdést, hogy nekik ki a célközönségük: bár az idei Bringázz a munkába! (BAM) kampányuk résztvevőinek körülbelül a fele vidéki volt, ezt is leginkább a nagyvárosoknak, főleg Szegednek és Debrecennek köszönhették.
Feltűnő például, hogy míg
így több mint felük számára a bicikli és a tömegközlekedés mellett nincs harmadik opció. Szintén kiugró különbség, hogy míg a fővárosban biciklizők 58, a vidéki kerékpárosoknak viszont csak 30 százaléka értékelte jónak a saját anyagi helyzetét, de a budapesti biciklisek az internetet is sokkal többen használják (87 kontra 56 százalék) és az egészségi állapotukat is jobbnak érzik (ötfokú skálán 4,2 kontra 3,7).
A fent említett társadalmi különbségeket a kutatás a következőkben mutatta ki:
Budapesti biciklisek | Vidéki biciklisek | |
Nemek aránya | 60 % férfi / 40 % nő | 50-50 % |
Végzettség | bármilyen | nem felsőfokú |
Kor | fiatal/középkorú | bármilyen |
Aki leggyakrabban használja | 30 év alatti nők | nincs ilyen csoport |
Anyagi körülmények | jobb | rosszabb |
Számítógép- és internet-hozzáférés | jobb | rosszabb |
Egészségügyi állapot | jobb | rosszabb |
Hány százaléknak van kocsija | 70 | 44 |
Ugyanakkor azt hozzá kell tenni, hogy az országos reprezentativitás miatt Budapesten alkalmanként csak 180-190 embert kérdeznek meg, ami nem fedi le a biciklivel közlekedő fővárosiak teljes sokszínűségét, ezért lehet, hogy a jövőbeli kutatásoknál érdemes lesz több embert (akár kétszer ennyit) bevonni a budapesti mintába.
Rovataink a Facebookon