A legrejtélyesebb bringásbaleset, amit valaha láttál

2015.04.29. 17:30

Napokban közzétett hírünk levélírásra ragadtatta egy olvasónkat, aki az általam hallott legfurcsább bringásbalesetről és következményeiről számolt be benne nekünk. A történet lényege, hogy egy aránylag frissen vásárolt mountainbike bicikli kerekei minden előzetes jel nélkül kiestek egy 12 éves egri gyerek alól, aki ezért egy óriásit esett.

De nézzük, László hogy számol be az esetről:

"Röviden az eset: az akkor 12 éves fiam úgy szenvedett balesetet a szinte újnak mondható (fél éves) Trek kerékpárjával, hogy annak egyszerre mindkét kereke kiesett, a bicikli villája felszántotta az aszfaltot, a fiam valahogy átesett a kormányon és a biciklin, előbbi kissé elfordulva beleállt a gyomrába (azt fájlalta leginkább az esés után). Sajnos mikor hátranéztem a csörömpölésre (én és a kisebb fiú testvére előtte haladtunk, szintén kerékpárral), akkor már szinte csak a mellékelt fotón is látható végeredményt láttam, a kerékpár és a kerekek pontosan így helyezkedtek el a bukás után. Soha életemben nem tapasztaltam és nem láttam még ilyesmit, ha más meséli talán én sem hiszem el.

Olvasónk felvétele
Olvasónk felvétele

Azt kiemelném, hogy az akkor alig fél éves biciklit úgy használtuk ahogy azt a szakszervizből elhoztuk (feltételezem jól meghúzott gyorszárakkal), a kerekeket soha nem vettük ki, a gyorszárakhoz egyáltalán nem nyúltunk. Szerintem - jellemzően városi aszfaltozott utakon megtett - max. 100-150 km lehetett a kerékpárban. Számomra a cikk és az amerikai esetek inkább megerősítést jelentettek abban a meggyőződésemben, hogy ugyan nem ellenőriztük indulás előtt a gyorszárakat, de azért valószínűleg a kerékpár valamelyik elemének konstrukciós hibája is kellett ahhoz, hogy ilyesmi egyáltalán megtörténhessen. Ha ugyanis teljesen laza lett volna a gyorszár (azaz valaki, valamikor szándékosan kilazította), akkor azt kizártnak tartom, hogy a 12 éves fiam ne vegye észre menet közben, hogy lötyögnek a kerekei, hiszen egészen kis kora óta kerékpározik, bármi megfigyelhető rendellenesség biztosan feltűnt volna neki. Ha pedig meg volt húzva a gyorszár, de nem eléggé, vagy esetleg meglazult a még viszonylag kevés használat közben (ami szintén nem igazán érthető), és az ilyen balesetet tud előidézni, akkor ott valami gond a termékkel, vagy annak valamely elemével is lehet!"

A levélíró beszámol arról, hogy a márkaszerviz (ahol a kerékpárt vásárolták és összeszerelve átadták nekik) szándékosságot feltételezett, szerintük csak úgy történhetett a baleset, hogy valaki az első és a hátsó gyorszárat is szándékosan kilazította.  Ezért garanciális igények sem lehettek. Bár a megkeresett magyarországi forgalmazó konstruktívan állt az ügyhöz, ők sem tudták megtalálni a baleset okát, és nem hallottak hasonló esetről még. Véleményük szerint a rendszert úgy fejlesztették ki, hogy még meglazult gyorszárral sem eshet ki a kerék, hiszen alul is van egy kis perem a vázban. A kerék csak abban az esetben eshet ki a vázból, ha a gyorszárat nem tették be a kerékbe, vagy valami miatt kiesett a tengelyből.

Olvasónk felvétele
Olvasónk felvétele

László szerint csak az első villánál van (kiesésgátló) peremmel ellátva a kerékbefogás, a hátsónál nem talált ilyesmit. Teljesen kilazított gyorsrögzítőknél azonban nagyon jár, táncol a kerék jobbra-balra az elégtelen rögzítés miatt, ez feltűnt volna a gyereknek, akit sokkolt a baleset, és nehezen emlékszik vissza, mi is történt. A két kerék nagyjából egyszerre esett ki, de talán elképzelhető, hogy az egyik kerék kiesése a másik kiesésének csak a következménye volt. Az eset szemtanúi is csak annyit tudnak biztosan megállapítani, hogy a két kerék látszólag egyszerre esett ki.

A gyerek végül maradandó sérülés nélkül felgyógyult. A levelet azért közöltük, mert László érdeklődött, hogy hasonló panasszal, illetve problémával találkoztunk-e már, mi a véleményünk róla. Személy szerint elképzelésem sincs, hogy eshetett ki a két kerék, de megértem László dühös tehetetlenségét és tanácstalanságát. Ezért most én is a blog olvasóihoz fordulok, hogy 

aki látott más hasonlót, vagy sejti a baleset okát, írja le véleményét kommentben.

Frissítés:

László elküldte ugyanezt a levelet a Trek magyarországi csapatának is, ahol megint konstruktívan álltak a dologhoz. A válasz  szerint ez a most bejelentett visszahívás - aminek előzményeiről és okairól nem tud a hazai forgalmazó sem - valóban lehet, hogy magyarázatot ad az akkori (2013-as) balesetre. 

Az Ön esetén kívül hozzánk azóta sem érkezett ilyen problémáról semmiféle jelzés. Azt javasoljuk, hogy a honlapunkon megjelent információk szerint mindenképpen cserélje ki a kerékpár első gyorszárát.

– írták Lászlónak.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport