A kerékpárosoknak köszönhető, hogy jó minőségű utak vannak a világban

2015.08.13. 13:19
32 hozzászólás
Bringázó nők egy burkolatlan amerikai úton a XIX. század végén
Bringázó nők egy burkolatlan amerikai úton a XIX. század végén
Fotó: Father of JGKlein / Wikipedia

A Bicycling magazin csinált egy jópofa összeállítást a leggyakrabban felmerülő bringaellenes trollvádakról, a nem fizetnek adótól a nem tartják be a KRESZ-szabályokatig. Mindegyikre van egy frappáns válasz, meg egy hosszabban kifejtett érvelés is. Aki szokott kommenteket olvasni, az biztos találkozott már a felvetésekkel éppúgy, mint a feleletekkel (és biztos tudja, hogy teljesen meddő viták ezek, senki nem szokott meggyőzni vele senkit).

Viszont van benne egy nagyon érdekes pont, ami számomra új volt.

 Az utat az autósoknak építették, mit keresnek rajta a bringások?

kérdésre a válasz az, hogy épp a biciklinek köszönhető, hogy normális utak vannak a világban.

A XIX. század második felében ugyanis nem csak a maihoz képest volt pocsék az utak minősége Nagy Britanniában és az USA-ban, de a korábbi évtizedekhez képest is. A teherszállítás nagy része akkoriban terelődött át vasútra, az utakat sokkal kevesebbet használták, egyre kevésbé volt fontos a karbantartásuk.

Viszont elkezdett divatba jönni a kerékpározás!

Bringával pedig nem nagyon lehetett haladni a saras földutakon, arról nem is beszélve, hogy a városokban is macskakő vagy kockakő volt a burkolat.

Az amerikai (League of American Wheelmen - LAW) és a brit (Cyclists' Touring Club) kerékpáros egyesületek tagjai közt ugyanakkor számos befolyásos és gazdag ember volt. Ők egyrészt

saját zsebükből fizették az új utak építését,

másrészt a kormánynál lobbiztak a jobb utakért. Az előbbi hangzik nagyobb tettnek, pedig valójában az utóbbinak volt komolyabb jelentősége. Az USA-ban azelőtt nem volt olyan, hogy az állam az adófizetők pénzéből építsen jó minőségű utakat. 

Aztán a LAW 1880-as években indult Good Roads Movement élére állt, és mindenhol beindult a hadjárat a megfelelően burkolt utakért. Ezek a bringás szövetségek hozták össze az első útügyi konferenciákat és szervezeteket is. mintahogy ők kezdtek el kísérletezni az aszfalttal is, vagyis megvetették a mai utak alapjait, még mielőtt az első autók megjelentek volna rajtuk.

A 10-es években aztán az autók és az autós szervezetek vették át a stafétát, a többit pedig ismerjük.

Remélem senkinek sem kezd a fentiek ismeretében a mi voltunk itt előbb típusú óvodás érvelésbe, de azért nem árt tudni mindezt, ha valaki a fejedhez vágja, hogy az utak az autóknak épültek.

Még többet olvashattok a sztoriról itt és itt.