Hogyan vidd a gyereket bringával?

2016.05.09. 13:59

Gyereked született, és aggódsz, hogy kevesebb időd maradt a tekerésre? Ne tedd, inkább vidd magaddal, garantáltan új élmények várnak mindkettőtökre. Segítünk áttekinteni a lehetőségeket a praktikus polgáritól a túrázásra termetten keresztül a multifunkciós hipszter változatig.

Gyerekülés (10-40 ezer forint)

A gyerekszállítás legelterjedtebb eszköze a bringára szerelhető ülés, ami nem véletlen. Árban nem lehet ezzel a megoldással versenyezni, és praktikussága sem kérdéses, hiszen szinte bármilyen keróra felszerelhetjük a tartókonzolt. Napi használatban az is fontos, hogy könnyedén feltehetjük és leszedhetjük az ülést, így elkerülhetjük a megrovó tekinteteket, amiket egy kocsma elé lekötött gyerekszállító kivált. Van még egy előnye, ha nagyvárosban élünk: mivel magasan ül a gyermek, 

kevesebb szmogot szív be, ráadásul a többi közlekedő is jobban látja, hogy törékeny árut szállítunk.

A legkisebbeket magunk előtt is vihetjük, így a csemete szem előtt van, és neki sem kell hamar megunható hátunkat bámulnia, hanem nézheti a tájat. Ezeket az üléseket általában a homlokcsőre, ritkábban a nyeregcsőre szerelt konzolba rögzíthetjük acél száraikkal, melyek kellemesen ringatják a gyermeket. A luxus változathoz plexi is jár, így az időjárástól és a bogaraktól is védett az utas.

Mit mond a KRESZ?

  • "A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”
  • „A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén.
  •  Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.” 

Az első ülés hátránya, hogy útban lesz a kölök. Sportos üléspozíció esetén eleve fel sem fér ez a fajta ülés, a holland stílusú, egyenes derékkal megült bringák előnyben vannak ebből a szempontból (mondjuk hülyén is nézne ki egy országúti koskormánya mögött a gyermek). Mivel nincs nagy hely a kormány és a sofőr között, ezért ez az üléstípus általában maximum 15 kilóig terhelhető. Az a gyerek, aki kinövi, mehet a bringa hátuljára.

A hátsó ülés a legelterjedtebb, a legtöbb modell kilenc hónapos kortól 22 kilós gyerekig használható. Létezik csomagtartóra szerelhető verzió, de a konzolos-pálcás jobb, hiszen a rugalmas szárak kímélik a benne ülő gerincét, így nem zötyög, hanem ringatózik. Az egészségvédelem mellett az álmosítás a tartószárak másik hozadéka, ezért gyorsan bealszanak az így utazó gyerekek. Aki túrázna is, jobban jár, ha dönthető verziót választ, amiben 

fekvéshez közeli testhelyzetben lehet durmolni, nem úgy, mint egy részeg utasnak az éjszakai buszon, akinek mindenfelé imbolyog a feje.

Vásárlás előtt érdemes kipróbálni a kiszemelt szállítási módszert, bérelni, vagy kölcsönkérni egy szállítóeszközt. Gyerekülés vásárlásához érdemes a szállító bringával érkezni, így ki tudjuk próbálni (vagy legalább összemérni), hogy a tartókonzol kompatibilis-e a vázzal, és hogy kényelmes-e az ülés az utasnak és a sofőrnek. Az extrák (pl. dönthetőség) mellett jó, ha kényelmes és tart, ugyanakkor szellőzik is az ülés, a lábtartót és az öveket könnyen lehet állítani, rögzíteni és kioldani. keretes vége

A hátsó ülés ugyan több helyet biztosít a gyereknek, de egy méretes hátizsákkal azért jól ki tudunk szúrni vele. Amennyiben nem szeretnénk sebesre dörzsölni a nóziját, esetleg klausztrofóbbá tenni, figyeljünk erre! Ezt a hátrányt egyébként előnnyé is kovácsolhatjuk: egy sport célú övtáskával megoldható, hogy a gyermek önellátóként elégíthesse ki szükségletei: karnyújtásnyira lesz tőle a kulacs, a ropi és kedvenc plüssjátéka.

22 kilós testtömeg fölötti gyereket is szállíthatunk ülésben, ehhez azonban újabb modellre lesz szükségünk. Iskolába csomagtartóra szerelhető, fotelre emlékeztető modellben vihetjük a kisdiákot. A jellemzően 35 kg-ig terhelhető ülésből kevesebbet látni az utcákon, mert ez a korosztály már általában saját bicóval közlekedik.

Először ne forgalomban próbáljuk ki a gyerekszállítást! Bármilyen rutinos bringások is vagyunk, az ülés drasztikusan megváltoztatja a jármű súlypontját

és a felhasználói élményt, így szoknunk kell, arról nem is beszélve, hogy maga az izgő-mozgó csomag is képes meglepetéseket okozni. A szülő mellett a gyereknek is meg kell szoknia a helyét, nem biztos, hogy rögtön megérti, miért jó az, hogy be van kötve, és még a lábát is rögzítik. Utánfutó és cargo bike esetén a plusz súly és méret okoz elsőre garantáltan meglepetéseket. 

Utánfutó (35-400 ezer forint)

Hosszabb túrákon megtapasztalhatjuk az ülés hátrányait. Sajnos a gyerekek nincsenek arra optimalizálva, hogy órákon át egy helyben üljenek lekötözve, mostoha időjárási körülmények esetén pedig állapotuk tovább romolhat! Egy utánfutó megoldást jelenthet, hiszen egy apró gyerekszobát kapnak az útra, amit táplálékkal, játékokkal és némi kosszal kedvükre rendezhetnek be. A naptól, esőtől és a szúnyogoktól is védve vannak, ha a burkolat elemeit az időjárásnak megfelelően variáljuk. A drágább modellek között van, amit babakocsiként is használhatunk, szállításhoz és tároláshoz a könnyű összecsukhatóság lehet praktikus szempont.

Az utánfutót a váz hátsó háromszögéhez rögzítjük, így szinte (de csak szinte) bármilyen bringából lehet vontató. Nehézséget leginkább pont a méret jelenthet, a legtöbb típusba két kisebb gyereket és csomagokat is szállíthatunk, így a nyomtáv elég széles lesz. Ez az oka, hogy nagyvárosban csak korlátozottan használhatjuk, de egy Balaton-kerülésen is ésszel kell irányt tartanunk, hogy a szembejövők is elférjenek. Bicóvonták találkozása bajos!

Teherbringa (400 ezer forint)

A gyerekszállítás legvidámabb és leguniverzálisabb módját a cargo bike-ok jelentik, melyekkel akár egy költözést is letudhatunk. Az egy nyomtávos szállítóbringával (létezik tricikli verzió is) városban is kényelmes közlekedni, és egy hosszabb túrán is megállja a helyét.

Az élő áru szem előtt van, így kontroll alatt tarthatjuk, de erre jó eséllyel nem lesz szükség, mert ha esetleg megunná a nézelődést, a talicska méretű kabinban mással is elfoglalhatja magát. Hat éves tesztalanyból ketten kényelmesen elférnek benne, de a cargomennyországnak számító Hollandiában nagyobb létszámú szállítmány sem ritkaság. A vezetési élményt szokni kell, és felfelé szembeszélben jó hasznát vesszük a pörgetős áttételeknek, de a hosszú jármű sofőrként is nagy élmény. Az oldalszél meglepő módon nem okoz gondot, és az is pozitív csalódás lehet, hogy 

minél több gyerek ül benne, annál stabilabb a jármű.

Mivel lent van a súlypont, sem az egyenes haladás, sem a kanyarodás nem gond, még akkor sem, ha mocorognak az utasok. Ennél a típusnál a tárolás és szállítás okozhat nehézséget, nem lépcsőn cipelésre és csomagtartóban szállításra optimalizálták.

Mindenki megbámulja

Az áru- és gyerekszállító bringa mosolyt csal az arcokra, derült ki a Visziklitől kölcsönkapott egy nyomtávos modellel töltött napok alatt. Újra megtapasztalhatjuk a városi bringázás hőskorára jellemző rég eltűnt élményt, hogy a többi bringás mosolyogva int, de a spontán szóba elegyedés sem ritka. Ilyen lehet egy különleges sportautóval közlekedni, mínusz irigy, frusztrált és bunkó reakciók, melyeket egy drága kocsi óhatatlanul kivált. Soha életemben nem fordult mosolyogva és elismerően biccentve utánam sötétített ablakú óriásterepjárós nagydarab férfi, most már ez az élmény is megvolt. 

A leginkább elterjedt megoldások mellett léteznek extra változatok, ilyeneket alig látunk egyelőre Magyarországon. Egy nyújtott vázas kerékpárra például simán felfér három gyerekülés, a babakocsivá alakítható gyerekszállítóval pedig a boltba is bemehetünk.

Bármit is használunk, a lényeg nem változik: az együtt biciklizés új, jó esetben kizárólag szuper közös élményeket és tapasztalatokat kínál a gyereknek és a szülőnek egyaránt. Kiderül például, hogy a fizika törvényeinek ugyan ellentmond, az emelkedőn igenis plusz erőt jelent, ha a mögöttünk ülő teljes erejével tol minket.

Szeretnél többet tudni a városi bringázásról? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!